Kuntakentän ääntä kuultava

Hannele Rämö

/ #121 Kuntareformi

17.09.2011 12:47

Yksityinen terveydenhuolto sektori ollaan Henna Virkkusen (kok) ja kuntaliiton toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäkilohiluoman (kok) suunnittelemassa hankkeessa sulkemassa kokonaan touhun ulkopuolelle. Ihmettelen, että siellä ei olla reagoitu asiaan vielä millään tavalla. Ei siitä sen enempää, mutta Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma on kirjoittanut kyseistä hallitusohjelmaa omakätisesti.

Lobbareiden pääsy neuvotteluihin ärsyttää vieläkin

Hallitusohjelman kirjoitustyö jaetaan Säätytalolla useisiin työryhmiin. Kokonaisuutta vetää puolueiden ylimmästä johdosta koottu johtoryhmä, joka ratkoo mahdolliset kiistat.
Keväällä 2007 työryhmiä oli kuusi. Työryhmiin jokainen puolue sai kaksi poliitikkoa ja yhden asiantuntijan, "kirjurin”.

Kokoomus otti ryhmiin asiantuntijoiksi elinkeinoelämässä lobbareina toimineita kokoomuslaisia, kuten Kiinteistöliiton Harri Hiltusen ja Kuntaliiton Kari-Pekka Mäki-Lohiluoman. He pääsivät siis kirjoittamaan hallitusohjelmaa.

"Se oudoksutti. Olisi parempi, etteivät lobbarit istuisi itse pöydissä vaan olisivat vain kuultavina", sanoo keskustan Antti Rantakangas, joka veti kunta- ja aluepoliittista ryhmää.
......

(Mäki-Lohiluoma pyrkii täydelliseen tasaveroon):

"Pienituloisten verovähennykset rasittavat kuntataloutta"
Kuntaliiton toimitusjohtaja haluaisi myös luopua kuntaverotuksessa tehtävistä verovähennyksistä. Mäki-Lohiluoman mukaan pienituloiset ja eläkeläiset tekevät tulonhankkimis-, ansiotulo- ja eläketulovähennyksiä, jotka rasittavat kuntataloutta. Vähennyksistä kun kärsivät etenkin kunnat, joiden asukkaista suuri osa on pienituloisia.
....
(Kuntaliiton puheenjohtaja ajaa ”valtion etua” suhteessa kuntiin! (eli progressivisen verotuksen kautta kerättyjä varoja ei tule ohjata kunnille...):

Valtio maksaa kuntien hoidettavaksi tulevasta tehtävästä sektorista riippuen 30–50 prosenttia.

– On helppo tehdä ratkaisuja toisen kukkarolla, Mäki-Lohiluoma tokaisee.