Adressi Koulukiusaamista Vastaan

Susanne Viinamäki
Adressin tekijä

/ #102 PERUSOPETUSLAKIIN UUSI PYKÄLÄ: 35 a § Koulukiusaaminen !

20.03.2009 18:13

Lakialoite 4/2009 vp

Laki perusopetuslain muuttamisesta
Eduskunnalle

Koulukiusaaminen on pahimmillaan vakavia seurauksia aikaansaava tapahtuma. Koulussa on turvattava oppilaille ja opettajille rauhallinen ja turvallinen oppimisympäristö. Kiusaaminen on kitkettävä pois. Sitä ei saa suvaita ja kiusaamiseen on puututtava välittömästi. Tämä on kaikkien osapuolien etu.

Edellä olevan perusteella ehdotan,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:

Laki perusopetuslain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 21 päivänä elokuuta 1998 annettuun perusopetuslakiin (628/1998 ) uusi 35 a § seuraavasti:

35 a §
Koulukiusaaminen

Kouluvuoden alussa koulu lähettää koteihin kirjeen, jossa tiedotetaan, miten menetellä, jos oppilaat kokevat ns. koulukiusaamista koulussa tai kotimatkalla.

Koulun ilmoitustaululla sekä muissa tarpeellisissa asiakirjoissa, paikoissa ja internetissä on jatkuvasti esillä ohje, kuinka oppilaan tulee menetellä, jos häntä kiusataan.

Koulussa kirjataan ylös, mitä kiusaamisessa on tapahtunut, ja siitä ilmoitetaan kiusaajan vanhemmille.

Koulussa ryhdytään välittömästi asianmukaisiin toimenpiteisiin koulukiusaamisen poistamiseksi. Toimenpiteenä tulisi olla ensisijaisesti keskustelu kiusaajan ja/tai hänen huoltajansa kanssa ja siitä mahdollisesti johdettavat toimenpiteet. Vakavissa tapauksissa on tehtävä ilmoitus sosiaali- ja poliisiviranomaisille. Toimenpiteisiin ryhtymisestä on ilmoitettava kiusatun huoltajille.

Kiusaajalle järjestetään tarvittaessa erityisopetus, jotta muut oppilaat ja opettajat saavat koulunkäyntiin oppimisrauhan ja turvallisuuden tunteen ja jotta kiusaaja saa mahdollisuuden tarvitsemaansa tukeen oppimisessa ja koulunkäynnissä.

Koulussa seurataan, että kiusaamisen poistamiseen tarvittavat toimenpiteet toteutuvat ja että koulut ryhtyvät toimenpiteisiin, jollei niihin ole ryhdytty ja jos niille on tarvetta.
_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2009.
_______________

Helsingissä 10 päivänä helmikuuta 2009
Tuija Nurmi /kok

Lähde:

....................................................................

MONIA MUITAKIN ALOITTEITA EDUSKUNNASSA ON TEHTY, MUTTA MITÄÄN NÄKYVÄÄ EI AINAKAAN VIELÄ OLE TAPAHTUNUT. JOKO NYT TAPAHTUISI??

Muita aloitteita:

Toimenpidealoite 39/2008 vp
< Paluu | Sivun loppuun
Tarkistettu versio 2.0 TPA 39/2008 vp - Johanna Karimäki /vihr ym.
Koulukiusaamisen vähentäminen
Eduskunnalle

Suomen Lasten Parlamentti on käsitellyt keväällä 2008 joukkoa lapsille tärkeitä kysymyksiä ja tehnyt sen perusteella ehdotuksia eduskunnan neuvottelukunnalle. Koulukiusaamiseen puuttuminen on yksi ehdotettu asia. Aihe herättää lapsissa paljon keskustelua ja vaikuttaa heidän arkeensa. Lapset tunnistavat kiusaamisen paremmin kuin aikuiset ja myös arvioivat sen huomattavasti yleisemmäksi. Koulukiusaaminen vaarantaa vakavasti lasten oikeuksiin kuuluvan turvallisen, kasvua ja kehitystä edistävän ympäristön. Aikuisten velvollisuuksiin kuuluu taata lasten oikeuksien toteutuminen.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin laatiakseen Suomeen sellaisen vähimmäissuosituksen koulukiusaamisen vähentämiseksi, jolla voidaan vaikuttaa tutkitusti kiusaamisen vähentymiseen ja jonka pitää sisältää jatkuvan parantamisen ja parhaiden käytänteiden levittämisen periaatteet. Suositus tulee tehdä yhteistyössä viranomaisten ja järjestöjen kesken, ja sen yhteydessä tulee kuulla lasten ehdotuksia aiheesta.

Helsingissä 17 päivänä kesäkuuta 2008
Johanna Karimäki /vihr
Merja Kyllönen /vas
Pertti Virtanen /ps
Sanna Lauslahti /kok
Thomas Blomqvist /r
Jukka Gustafsson /sd
Kari Kärkkäinen /kd

Valtiopäivät TA 219/1997 vp

Toivomusaloite 219

Päivi Räsänen /skl ym.: Koulukiusaamisen vähentämisestä

Eduskunnalle

Koulukiusaaminen on psyykkistä ja fyysistä väkivaltaa, joka aina loukkaa nuoren ihmisarvoa. Kiusaamista tapahtuu koko maassa kaikenkokoisissa kouluissa ja kaikissa koulumuodoissa. Kiusaamisen aiheuttamat psyykkiset ja fyysiset vahingot ovat vakavia ja monesti pysyviä. Koulunkäynti vaikeutuu ja pahimmassa tapauksessa keskeytyy. Kiusatun kertomukset omista kokemuksistaan osoittavat ongelman vakavuutta.

Helsingissä tehdyn tutkimuksen mukaan 7 prosenttia ala-asteen ja 6 prosenttia yläasteen oppilaista joutuu koulukiusaamisen kohteeksi. Erään seurantatutkimuksen mukaan 60 prosenttia pojista, jotka olivat syyllistyneet koulukiusaamiseen 6.─9. luokilla, on 24-vuotiaana tuomittu jostakin rikoksesta.

Koulukiusaamiseen puuttuminen on välttämätöntä. Toimenpiteiden painopisteen tulee olla ennalta ehkäisevässä työssä. Lukuvuosittain on koulukohtaisesti kartoitettava koulukiusaamisen laajuus. Koulujen on laadittava selkeä toimenpideohjelma, jonka mukaan koulukiusaamiseen puututaan, mikäli sellaista esiintyy.

Lasten ja nuorten lisääntynyt syrjäytyminen näkyy koulukiusaamisena, mutta myös muina koulunkäyntivaikeuksina, koulun keskeyttämisinä ja päihdeongelmina sekä varhain alkavana rikollisena käyttäytymisenä. Syrjäytymisen ehkäisemiseksi tulee kouluissa ylläpitää riittäviä tukipalveluja.

Edellä olevan perusteella ehdotamme eduskunnan hyväksyttäväksi toivomuksen,

että hallitus ryhtyisi toimenpiteisiin koulukiusaamisen vähentämiseksi.

Helsingissä 11 päivänä helmikuuta 1997

Päivi Räsänen /skl Sakari Smeds /skl