Kuntoriihi punasiltaan!!!!

05.05.2015 10:38

Kunnanjohtajan tiedote Kauppakeskushankkeesta

04.05.2015

Uutta, 9-tien varteen rakennettavaa Kauppakeskushankekokonaisuutta vastaan on noussut vastarintaa. On hienoa, että hanke saa aikaan kiinnostusta ja keskustelua kuntalaisten piirissä. Valitettavasti varjopuoli näissä keskusteluissa on tosiasioiden jääminen sivurooliin sekä keskustelujen käyminen totena hajanaisten ja vajavaisten tietojen pohjalta. Kysymyksessä on iso hanke (n. 20 miljoonaa euroa) ja uusia työpaikkoja tulee jopa 100 henkilölle sekä rakennusaika työllistää 120 henkilöä.

Viranhaltijoiden tehtävä on yhdessä luottamushenkilöiden kanssa kehittää kuntaa, tehdä päätöksiä ja panna ne toimeen yhdessä sovittujen/päätettyjen linjausten mukaan. Nämä yhdessä sovitut säännöt koskevat kaikkia osapuolia. Uskottavuuden perusta toiminnassa on luottamus sekä tasapuolisuuden ja yhdenvertaisuuden noudattaminen. Valmistelussa viranhaltijoita velvoittavat myös normit ja hyvä hallintotapa. Pyrimme valmistelussa niin avoimeen ja läpinäkyvään toimintaan kuin mahdollista ja katsomme aina kunnan etua - kokonaisvaltaisesti.

***

Maankäyttö ja kaavoitus ovat pitkäjänteistä ja tarkkaan suunniteltua toimintaa. Yhteistyötä tehdään monien tahojen kanssa, erityisesti valtion viranomaisten kanssa. Kuntokeskus Kuntoriihen osalta on tuotu esiin mahdollisuus toimia pysyvästi Punasillan teollisuusalueella. Tällä alueella on kaava merkinnällä T eli teollisuusalueen kaava. Punasillan teollisuusalue ei ole liikenteellisesti toimiva ratkaisu kuntokeskustoiminnalle, koska sinne ei ole turvallisia kevyen liikenteen reittejä ja 9-tien liittymä on vaarallinen.

Kuntoriihessä kävijöitä on päivittäin satoja. On vaikea ymmärtää, että kunnan pitäisi antaa kaavan vastainen lupa sekä kuormittaa tietoisesti aluetta ja vaarantaa liikenneturvallisuutta, kun uuden kauppakeskuksen kaavassa on kuntokeskustoiminta huomioitu. Korostan, että olen keskusteluissa henkilökohtaisesti luvannut Kuntoriihen toimijalle etusijan, kun kauppakeskukseen tulee kuntokeskus. Myös väliaikaisten tilojen järjestelyissä olemme luvanneet olla apuna. Olemme valmistautuneet myöntämään väliaikaisen poikkeusluvan Kuntoriihen väistötiloille Punasiltaan, jos Kuntoriihi tarvitsee väistötiloja kauppakeskuksen rakentamisaikana.

***

Haluan korostaa, että kunnan elinkeinoelämän kehittämistä, työllisyyden edistämistä ja liikenneturvallisuutta pitää katsoa kokonaisvaltaisesti kuntalaisten näkökulmasta. Tämän vuoksi haluan liikuntapalveluiden olevan lähellä ihmisiä ja nykyisiä palveluja, jonka esimerkiksi uusi kauppakeskus tarjoaa. Punasiltaa tarvitaan teollisuusalueena, kuten se alun perin on suunniteltukin.

Ari Ranta-aho
kunnanjohtaja