Pro Pajula - Pajulan koulun puolesta

puolesta

/ #47 Säästöön vaan

06.05.2015 18:28

Itse henkilökohtaisesti toivoisin Pajulan koulun säilyttämistä, sillä olen itsekin siellä ollut. Mutta säästöjä on pakko tehdä, se on fakta. Säästetään jostain muusta", monet sanovat. Kuitenkin jokaikistä tulevaa säästökohdetta  vastustetaan, ja jokaiselle kohteelle löytyy omat perustelut siitä, miksi se pitäisi säilyttää. Jostain on pakko luopua, muutoksia on pakko tehdä. Hieman pidempi koulumatka saa olla hintana, jos tavoitteena on pienentää valtion velkaa. Koko velkaahan en haluaisi jättää lapselleni maksettavaksi. 170 oppilasta on kuitenkin aika pieni määrä, kun taas tällaisen koulun ylläpitämiseen menevät kustannukset voivat olla suuret. Kyllä siinä säästää, kun se lopetetaan. Haittana tietysti suurempien koulujen ja luokkien miinuspuolet, mutta niinkuin sanoin, jostain täytyy lupua. Itse kävin myöhemmät luokat ja lukion jo huomattavasti suuremmissa oppilaitoksissa, enkä nää niissä erityisemmin vikaa. Ainoastaan pienemmän koulun yhteisöllisyys puuttui, jota ei kaikissa pienimmissäkään kouluissa ole. Opetukseen ja kiusaamiseen ei koko vaikuta, jos on pätevää henkilökuntaa.