Väinölänranta

Syntyperäinen

/ #28 Kerrostalot eivät sovi Väinölään

18.07.2015 17:28

Koko aluehan on pientaloaluetta, ei sinne sovi kerrostalot. Eikä rantaan tule rakentaa mitään omarantaisia rivitalojakaan.

Jyväskylästä kyllä löytyy paikkoja kerrostaloille ihan riittämiin.

Hienointa olisi, jos Väinölään rakennettaisiin lisää omakoti- ja rivitaloja, ja rantaan tulisi kävely-ja pyörätie. Kun nyt sinne kuitenkin jotakin varmasti rakennetaan.

Ja olisihan se jotain, jos joskus, kaukaisessa tulevaisuudessa ehkä toteutuisi sellainenkin ihme, että olisi silta suoraan Haapaniemeen.

Olen syntyperäinen väinöläläinen, asunut siellä lapsuuteni ja osan nuoruuttani. Sitä Väinölää ei enää ole, mikä silloin oli. Surullista. Vielä jokin vuosi sitten oli vanha sauna ja pesutupa pystyssä, nyt nekin on purettu. Vanhoista taloista ainoa taitaa olla se yksi punainen talo siellä vähän piilossa,  hiekkatien päässä, puiden keskellä, sekä tietysti niemessä oleva ns. Väinölän kartano. Ja muutama muukin, mm. se, missä oli Mäki-Matin kauppa aikoinaan, sekä Äijälän talo.

Ei ole enää Limppulaa, Rähäkkälää, Poikolaa eikä keltaista ja valkoista taloa eikä niitä muitakaan, mitkä mielestäni olivat ihan sitä Väinölän ydintä. Muistoissa ovat vain, ja vanhoissa valokuvissa.