Biologisen isän oikeudet

joni kalliomäki
alvettula

/ #10 kummastuttaa

05.06.2009 09:18

Onhan se aivan tyhmää että olet automaattisesti lapsen isä jos lapsi syntyy avioliitossa, mikä sen takaa että näin on? Varsinkin nykyaikana kun avioliittoa ei kunnioiteta enään niin paljon kuin ehkä pitäisi. Sama asiahan on se että kun lapsi syntyy avioliitossa on yhteishuoltajuus automaattinen vaikka ei minun mielestäni ehkä pitäisi olla, koska moni liitto päättyy eroon ja silloin tämä hankaloittaa monissa tapauksissa, varsinkin sellaisissa joissa isät eivät todellakaan ole yhteishuoltajuuden arvoisia. Ja miksi ei yhtähyvin äiditkään.
Myös tälläinen asia on aika omituinen, ainakin minun mielestäni, itselläni on kaksi poikaa jotka asuvat luonani pysyvästi ja minulla ja exällä on yhteishuoltajuus, mutta tuleva vaimoni on myös poikien oheishuoltaja, ja oheishuoltajuushan ei aiheuta elatusvelvollisuutta lapsiani kohtaan, tulevalla vaimolla on itsellään kolme lasta aikaisemmista suhteistaan joissa kahdessa on yksinhuoltaja ja yhdessä on yhteishuolto, mutta kun me nyt menemme naimisiin tulee minusta hänen lasten huoltaja ja sen mukana elatusvelvollisuus kaikkia kolmea kohtaan niinkuin hänelle minun lapsia kohtaan, tässä se outo asia minun mielestäni myös on koska nämä velvollisuudet minulle tulevat eihän minulla ole hänen yhden lapsen kohdallaan jossa on yhteishuolto, mitään sanottavaa silti mihinkään ja lapsen isällä säilyy samat velvoitteet kuin minulle avioliiton mukana tulevat.Eli kuka on toinen huoltaja ja vastaa lapsen elatuksesta ja kaikesta muustakin. Kyllä näitä ihmeellisyyksiä löytyy pykälistä vaikka kuinka paljon, mutta ei niitä ymmärrä ennekuin osuu omalle kohdalle, ja ei aina ymmärrä silloinkaan.Lapsella täytyy olla oikeus omaan biologiseen isään tai äitiin jos se vain aina on mahdollista, mutta tuntuu että aina puhutaan vain isien oikeuksista, mutta unohdetaan niiden mukana tulevat velvollisuudet.Tottahan se on että isät ovat aina ero tilanteissa hiukan alakynnessä, mutta niinkuin minun kohdallani on mahdollista että asiat kääntyvät isien puolelelle jos vain on oikeat syyt ja perusteet asialleen. Ja kyllä se asenne että lapset jäävät aina äidille eron jälkeen on pikkuhiljaa muuttumassa, eniten sen on siitä kiinni että isät eivät välttämättä uskalla vaatia oikeuksiaa ennakkoluulojen takia. Kyllä minäki tarvitsin paljon rohkaisua tulevalta vaimoltani että uskalsin vaatilasteni parasta ja ihan vain ennakkoluuloni takia en meinannut uskaltaa.