Hoitajamitoitusta vanhustyössä EI SAA LEIKATA!

Kuka muka

/ #145

22.02.2016 21:50

Itse läheltä juuri olen seurannut läheiseni taistelua terveyden ja oikeastaan voi sanoa että taistelee jo eloon jäämisen kanssa. Useasti sairaalasta kotiutettu nopeaan koska ruuhkaa, ja kohta joutuu jo pian takaisin. Työ on Tulipalojen sammuttelua, ei pysty perehtymään itse asiaan. Juuri yksi hoitaja myönsi että on niin paljon huoneita (ihmisiä) hoidettavana ja väkisin jää mm. parran ja kynsien leikkuu, kun ylitöitä ei saa tehdä tai ne täytyy tarkkaan raportoida mistä tulee ja läpi ei mene että tuplapalkalla tehdään sellaista. Hmm, hieman pelottaa itsekin vanhentua tai jos jotenkin sairastuu niin viedäänkö viimeisetkin ihmisarvon rippeet. Empatia hoitajille jotka varmasti mielellään hoitaisivat, yleensähän tuo on kutsumusammatti. Mietityttää vaan kun joitain vuosia taaksepäin puhuttiin että pula hoitajista kasvaa, missä ne työt sitten on kaikille hoitajille kun ei mitoitus työhön riitä? Käsittääkseni tekijöitä olisi jos työ olisi jossain määrin kohtuullista. Tai kohta oikeasti on pulaa jos itsensä kaikki uuvuttavat, siitä vasta kallista tulee sairaslomien/eläkkeiden jne. myötä. Kaunis Kiitos ja arvostus kaikille hoitajille!