YHTENÄISKOULU SÄILYTETTÄVÄ!

Kari Kuosa

/ #3

23.11.2006 10:41

Yhtenäiskoulun entisenä oppilaana (Yo 1980) olen samaa mieltä kuin pääkonsuli Siikala ja Pekka Kyrö.

Tulin Yhtenäiskouluun kolmannelle luokalle vuonna 1970 käytyäni kaksi ensimmäistä luokkaa suuressa Taivallahden kansakoulussa Töölössä. Tuo kansakoulu ei sopinut lainkaan kaltaiselleni vilkkaalle pojalle. Yhtenäiskouluun ihastuin heti alusta alkaen ja kävin koulua kymmenen vuotta. Minulle se oli ehdottomasti paras mahdollinen koulu mm. siksi, että se oli pieni koulu ja siksi, että sitä sai käydä lukion viimeiselle luokalle saakka. Sain koulusta hyvät eväät jatko-opinnoille.

Minulla on edelleen vahva side tuohon mainioon kouluun hyvien ystävieni kautta. Ystäväpiiristäni monet ovat entisiä yhtenäiskoululaisia, oppilaita samalta luokalta, mutta myös ylemmiltä ja alemmilta luokilta. Vanha luokkamme kokoontuu viiden vuoden välein. Tällainen side syntyi pienessä koulussa kymmenen vuoden aikana.

Peruskoulun ja lukion käsittävä Yhtenäiskoulu on kokonaisuus. Yhtenäiskouluun kuuluu 12 luokkaa ensimmäisestä luokasta lukion viimeiseen. Jos peruskoulu ajetaan alas, ajetaan alas koko Yhtenäiskoulu.

Konsulttien viileän ekonominen selvitys on vasta tilaajan tekemä selvitys. Päätöksentekijöille toivon suurta viisautta arvioida Yhtenäiskoulun kohtaloa pääkonsuli Siikalaa lainatakseni historialliset, laadulliset ja kulttuuriset arvot huomioiden.

Olen hyvin ylpeä siitä, että olen osa 50 vuotta täyttävää Yhtenäiskoulua ja että saan olla koululla mukana juhlimassa tätä merkkivuotta.

Kari Kuosa