Uusi koulurakennus Tuomelaan

/ #18 Re: Hölmöä

14.06.2012 10:38

#6: - Hölmöä

Niin, ehkä se onkin ollut vain huonoa ilmapiiriä, eikä huonoa sisäilmaa, jonka aiheuttamana moni opettaja on vuosien aikana sairastunut. En kestäisi sellaista johtamista työpaikallani, jossa työperäisen sairauden oireet ohitettaisiin ja mitätöitäisiin. Näinhän tehtiin lapsille Tuomelassa. Päätös sulkemisesta tapahtui juuri siinä kohtaa, jossa vanhemmat alkoivat vaatia lapsille tehtäviä oirekartoituksia.

Sulkeminen tehtiin asbektin varjossa, mutta kaikki tietävät, että asbekti ei aiheuta välittömiä oireita. Lasten välittömät oireet mitätöitiin, eikä niit koskaan kerätty tutkimista varten. Olisin mieluusti kertonut ihottumista, nenäverenvuodoista, tukkoisesta valkoisesta lapsesta, joka koulupäivän jälkeen valitti päänsärkyä ja väsymystä.

Sisäilma-asiantuntijat eivät tänäkään päivänä osaa yhdistää painovoimaisella ilmanvaihdolla toimivan talovanhuksen ilmastointisysteemiä koneelliseksi. Korvaavaa ilmaa otetaan listojen väleistä, likaisista savuhormeista, viemäreistä, avatuista ikkunoista. Uusi talo on paras vaihtoehto tällä "asiantuntija" -osaamisella