Annatko sinä suurkustantajien ja kirjakaupan päättää, mitkä kirjat ostat joululahjoiksi?

aarne pynnönen
Vieras

/ #9 Kiitoksin ja Hyvän Joulun toivotuksin

15.12.2010 17:30

Tämä adressi oli eräänlainen hätähuuto pienten puolesta isoja vastaan. No ei oikeastaan ketään vastaan, koska isoillakin on oikeutuksensa olla ja elää, mutta ei dominoida markkinoita ja määrätä osin tahtomattaan markkinoita ja ihmisten markkinakäyttäytymistä.
Jokainen ostaa kirjansa mielensä mukaan. Mitä halusin alun alkaen ohjastaa oli, että on olemassa muitakin kirjakauppoja ja muitakin hyviä kustantamoja, kuin ne TV:n mainostamat. Jos niiden varaan heittäydymme, meillä on vain muutama kirjailija,(ja kuten Paasilinnan tuotannosta huomasimme, niitä vedätetään viimeiseen hengenvetoon saakka hyvin tietäen, että substanssi on kuollut vaikka tekijä elää)joiden kirjoja hurraa-markkinoidaan. Siinä helposti unohtuu, että tuo markkina on vain narikkalapun kokoinen pätkä koko kirjamaailman kokoiseen ravintolaan.
Koska olen itsekin kirjailija, oletan lukijan tuomitsevan tämän itsensä markinoinniksi. Kyllä niinkin, mutta siinä samalla liputan kaikkien pienkustantajien ja pienkirjailijoiden tuotosten puolesta. Sieltä lopunperin löytyvät tulevaisuuden sofioksaset ja artopaasilinnat, muista puhumattakaan. Pienkustantajat ovat vain valitettavasti se kasvattajaseura, joka luo valmiit tuotteet isoille ketjuille niin kustannuksen kuin myös myynnin alalla, ja jäävät nuolemaan näppejään parhaimpansa menetettyään.
Kestän hyvin kaikki ne herjat, joita olen jo henkilökohtaisestikin tästä "sanchopantsalaisuudestani" saanut, mutta niin kauan kuin em. tuulimyllyjä on tarjolla, aina hyökkään. On meitä onneksi muitakin, mutta ei niin sotilaallisesti organisoituneita! Oli jo sellainenkin maininta, että ottaisi jokin kustantamo tuon Pynnösen pois häiriköimästä. No ei ole tarjouksia tullut, ja loppuisiko taisto sittenkään?

Hyvää ja rauhallista joulua ja parempaa uutta kirjavuotta
ap//