Vastustamme Jokelan aseman lakkautusta

/ #174 Re: Re: Asiallista keskustelua toivotaan

06.01.2011 19:10

#166: Heikki Kaaranen - Re: Asiallista keskustelua toivotaan

"1. Tuusulan kunta joutuu käynnistämään uudelleen kaavoitusprosessin. Todennäköisesti tontit eivät mene Jokelassa jatkossa kaupaksi, koska liikenneyhteydet huonontuvat. Jokelan kasvuodotusten täyttymättä jättäminen näkyy kunnan verotuloissa miinusmerkkisenä: verot jäävät saamatta, mutta uusiin kaavoitus- ja maanhankitaprosesseihin sitä kuluu kunnallistekniikan rakennuksen myötä runsaasti. Pohjois-Tuusulan kehittämissuunnitelmat perustuvat tiettyihin faktoihin, joista yksi on se, että Jokelassa on asema ja junayhteydet pelaavat juuri niin kuin ne nyt pelaavat.

2. Junaliikenteen todennäköinen harveneminen neljästä vuorosta tunnissa kahteen vuoroon tunnissa. En millään jaksa uskoa, että R-junat jatkossa pysähtyvät seisakkeeksi muutetulla asemalla. Tämä johtaa vähempiin junankäyttäjiin ja kasvavaan autoliikenteeseen. Keski-Uudenmaan tieverkon surkeahko tila on tunnettu tosiasia. Tässä käy niin, että yhden ja saman ministeriön alla siirretään rahaa taskusta toiseen. Minkä minimaalisen voiton VR mahdollisesti saa, sen samainen ministeriö menettää uusiin ja tällä kertaa pakollisiin tieinvestointeihin.

3. Keravan ja Järvenpään liityntäliikennejärjestelyt ja niiden aiheuttamat kustannukset. Mitä vähemmäksi jää Jokelassa pysähtyvien junien määrä, sitä useampi joutuu hoitamaan itsensä Keravan ja Järvenpään asemille, mikäli junaa haluaa työmatkoihinsa käyttää. Kerava ja Järvenpää eivät ole varautuneet siihen, että tuusulalaiset kansoittavat noiden paikkakuntien parkkipaikat. Kerava ja Järvenpää joutuvat tekemään lisää liityntäliikenteen pysäköintipaikkoja samalla, kun Jokelan vastaava alue (pari vuotta sitten rakennettu) on tyhjillään huonojen kulkuyhteyksien takia. Jos vähän ajattelet, niin huomaat että tässä tapauksessa VR:n saavuttamat mahdolliset säästöt maksatetaan moninkertaisina keravalaisten ja järvenpääläisten kunnallisveroissa.

4. Jokelaan muuttaneet ovat valtaosin tulleet tänne hyvien julkisten kulkuyhteyksien mainostamisen perusteella. Jos ja kun yhteydet huononevat, jokainen junaa käyttämätönkin alkaa tuntea sen kukkarossaan, kun kiinteistöjen hinnat alenevat. Kiinteistövero toki on ja pysyy ja eikun kasvaa, mutta asuntojen myyntihinta saattaa olla jatkossa ikävä yllätys."

= = = = =

Nämähän ovat vain olettamuksia, eivät faktaa. Jokelan aseman seinään voidaan laittaa lipunmyyntiautomaatti, Monellako seisakkeella on näin? En mitenkään usko, että junavuorot Jokelassa vähenevät. Tiedä sitten mistä tälläisiä olettamuksia kehitellään. Sitä paitsi, kyllä autoilevat ihmiset, jotka Jokelasta tontteja ostavat, pääsevät liikkumaan kuten tähänkin asti. Koko Jokelan keskustahan on suunniteltu autoilukäyttöön vastoin alkuperäistä puutarhamaisuutta.

"Tuusulan kunta joutuu käynnistämään uudelleen kaavoitusprosessin. Todennäköisesti tontit eivät mene Jokelassa jatkossa kaupaksi, koska liikenneyhteydet huonontuvat."

Tästäkö se olikin huoli, eikä lipunmyynnin säilymisestä Jokelassa. Missähän ovat muuten hyvät kulkuyhteydet Tuusulan keskukseen Jokelalaisille. Ai niin Tuusulahan on suunniteltu autoilijoille.