Metsähaaste seurakunnille

Tämä haaste on suunnattu Suomen seurakunnille, jotta nämä suojelisivat omistamiaan metsäalueita luontomme monimuotoisuuden turvaamiseksi. Metsiemme lajeista yli 800 on uhanalaisia. Myös kirkkomme panosta tarvitaan tämän kehityksen pysäyttämiseksi. Adressiin saa osallistua kuka vain, kirkkoon kuuluva tai kuulumaton, jolle Suomen luonto ja sen varjeleminen on sydäntä lähellä. Erityisesti vetoamme seurakuntien työntekijöihin,aktiiveihin ja luottamushenkilöihin, että he ottaisivat tämän asian omaksensa. Tämä adressi esitellään virallisesti kirkon ympäristöpäivillä 21.8. ja se on tarkoitus viedä vielä tämän vuoden lopulla kirkolliskokoukseen kaikkien allekirjoitusten kanssa. Kiitos jo etukäteen jokaiselle allekirjoittajalle.

Metsähaaste seurakunnille - 10 % Luojalle ja Suomen luonnolle

Suomalaisille metsä on ollut vuosisadat rakas paikka hiljentymiseen ja Luojan luomistyön ihailuun. Valitettavasti arvokkaiden luonnontilaisten metsien määrä vähenee maassamme kovaa vauhtia. Kymmenet eliölajit ovat metsissämme joko vaarantuneita tai erittäin uhanalaisia. Mitä tekee kirkkomme tämän uhan edessä?

Kirkkohallitus loi jo vuonna 2001 Ympäristödiplomin, jonka avulla seurakunnat voivat kantaa vastuuta ympäristöstään ja Suomen luonnosta. Kyseisessä diplomissa on esitetty erittäin hyvät periaatteelliset ja käytännölliset ohjeet, joiden avulla seurakuntien metsien monimuotoisuutta voidaan mahdollisimman hyvin edistää. Lisäksi tämän vuoden toukokuussa Ympäristöministeriö lähetti jokaiselle suomalaiselle seurakunnalle esitteen, jossa esitellään vapaaehtoista METSO-ohjelmaa. METSOn avulla seurakunnat voivat suojella arvokkaita metsäalueitaan valtiolta saatavaa korvausta vastaan.

Me allekirjoittaneet haluamme kannustaa ja tukea kirkkoamme näissä suojelutavoitteissa. Kiristynyt taloudellinen tilanne lisää monissa seurakunnissa paineita hakea lisätuloja metsäomaisuuden myynnillä tai hakkaamisella. Me toivomme, etteivät kirkkomme metsät ja niiden eläimet joudu talousahdingon maksumiehiksi ja sijaiskärsijöiksi. Siksi haastamme jokaisen metsää omistavan seurakunnan ottamaan kantaa seuraaviin haasteisiimme. Haasteemme koskee erityisesti metsiä, koska niiden kohdalla luontomme köyhtymisen uhka on em. syistä erityisen akuutti.

1. 10 prosenttia Luojalle ja Suomen luonnolle

Jokainen seurakunta tai seurakuntayhtymä rauhoittaa 10 % metsämaastaan luonnonsuojelualueeksi. Liian pieni suojelualue ei pysäytä lajikatoa ja metsän köyhtymistä, jos sen ympäristö on normaalissa tehometsätalouskäytössä.  Mitä yhtenäisempi alue on, sen parempi se olisi lajiston säilymisen kannalta.

1. Jokaiseen seurakuntaan oma kirkkometsä

Monella seurakunnalla on esim. leirikeskustensa lähistöllä hienoja virkistys- ja ulkoilumetsiä. Tällaisen alueen voisi rauhoittaa kaikille kulkijoille ja nimetä seurakunnan omaksi kirkkometsäksi. Kirkkometsä voi olla myös laajempi seurakunnan suojelema metsäalue.

1. Laajat avohakkuut lopetettava seurakuntien mailla

Seurakunnat haastetaan luopumaan isoista avohakkuista ja metsämaan aurauksista, jotka tuhoavat metsän maapohjan. Kohtuullisen kokoiset hakkuut ovat sellaisia, joissa hakattu alue pystyy uusiutumaan luontaisesti eikä uusia taimikoita tarvitse istuttaa. Tällä tavalla seurakunnat säästävät myös selvää rahaa.

Toivomme, että jokainen suomalainen seurakunta miettii haasteidemme, Ympäristöministeriön METSO-ohjelman ja Kirkon Ympäristödiplomin avulla, mitä se voi tehdä alkuperäisen luontomme pyhyyden kunnioittamiseksi ja ainutkertaisen metsäluontomme suojelemiseksi.