Pelastetaan Konepajan Bruno!

Allekirjoita adressi ja auta Konepajan Brunoa pysymään sen nykyisessä muodossa urbaanina kulttuurikeitaana rautakaupan sijaan!

Arkkitehti Bruno Granholmin 1800-luvun lopussa piirtämä VR:n Pasilan konepajan kokoonpanohalli otettiin noin vuosi sitten kirpputori- ja tapahtumakäyttöön. Tänä kesänä mukaan tuli joukko tuottajia, jotka auttoivat elävöittämään Konepajan kesäviikonloppujen toimintaa tuomalla tilaan ruokaa, juomaa, bändejä, klubeja, työpajoja, ilmaista joogaa, taidetta sekä muuta osallistavaa toimintaa. Konsepti on otettu vastaan suurella innolla kaupunkilaisten puolesta ja tilan sekä alueen potentiaali kaupunkilaisten arjen sekä viikonloppujen elävöittämiseen on koettu tärkeänä.

Helsingistä puuttuu tällainen helposti lähestyttävä DIY-tapahtumapaikka kokonaan – vanhoja teollisuusmiljöitä on elävöitetty samanlaisin keinoin monissa Euroopan kaupungeissa mm. Tukholmassa, Berliinissä, Pariisissa, Lontoossa, Barcelonassa ja Tallinnassa. Konepajan Brunon tärkeimpiä arvoja on helposti lähestyttävä kaupunkikulttuuri, ns. jokaiselle jotakin -periaate. Paikka, jossa jokainen kaupunkilainen viihtyy ja voi itse tuottaa tilaan myös omia tapahtumiaan. Tilaa ei ole vuokrattu useille yrityksille eikä tarkoitus ole "takoa rahaa" vaan luoda jotakin erityislaatuista rakennuksen ympärille kaupunkilaisten avustuksella.

Vallilassa sijaitsevan  VR:n vanhan konepaja-alueen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten myynnistä käydään parhaillaan neuvotteluja rautakauppaketju Bauhausin kanssa. Myynti uhkaa, paitsi Konepajan Brunon toimintaa myös alueella muitakin jo pitkään toimineita pienyrityksiä. Me adressin allekirjoittajat vaadimme, että konepajan alue saa arvoaan vastaavaa, kaupunkikuvaa rikastuttavaa toimintaa tulevaisuudessakin. Toiminta rakennuksissa voi olla sen muotoista, että se ei häiritse lähiasukkaiden elämää vaan elävöittää sitä esim. ravintolapalveluiden ja kulttuurin saralla.

Kerrothan adressista myös kaverillesi! Joukossa on voimaa!

www.konepajanbruno.com

www.facebook.com/KonepajanBruno

www.instagram.com/konepajan_bruno

#konepajanbruno #brunonkesä #pelastetaanbruno