Säilyttäkää Ruuhijärven koulu ja eskari!

KANNANOTTO SUUNNITELMIIN LOPETTAA ESIOPETUS RUUHIJÄRVEN KOULULLA SYKSYLLÄ 2010

Arvoisat Nastolan kunnan luottamustoimen haltijat ja virkamiehet,

Me allekirjoittaneet olemme kuulleet Nastolan kunnan sivistystoimen suunnitelmista lopettaa esiopetus Ruuhijärven koululla. Vastustamme suunnitelmaa ehdottomasti syistä, joita täsmennämme seuraavassa.

PEDAGOGISIA PERUSTELUJA EI ESIKOULUN LAKKAUTUKSELLE OLE; tämä on nimenomaan asian ja tilanteen tuntevien pedagogien eli opettajien mielipide. Perusteeksi esitetty lasten tarve saada käydä koulunsa omanikäistensä keskuudessa toteutuu myös eri-ikäisten oppijoiden ryhmässä. Tällaisia ryhmiä jopa muodostetaan maailmalla, koska niissä on saatu hyviä oppimistuloksia. Suuret lapsiryhmät taas vaikeuttavat mm. sosiaalistumisen ja oppimistaitojen kehittymistä. Myös maalaisjärjellä voi päätellä, ettei lapsi viihdy yhtä hyvin kahdenkymmenen vieraan lapsen kuin muutaman tutun naapurin seurassa.

Onko laskettu, miten pitkäksi eskarilaisten koulumatkan kesto odotuksineen venyy, kun heille ei edes aiota järjestää omaa taksia, vaan kuljetus on yhteinen muiden koulukyytien kanssa? Onko huolehdittu esikoululaisten turvallisesta vastaanotosta kirkonkylällä, ja vastaavasti saattamisesta taksiin päivän päätteeksi? Vanhempien huoli heidän lähettäessään pienimmäisensä vieraalla kyydillä kylille on vähintäänkin aiheellinen.

Ruuhijärven esikoulun lakkautuksen säästöksi lasketaan koulunkäyntiavustajan palkka, joka on kunnan palkoista alhaisimpia. Vastaavasti kohoavat taksikustannukset syövät säästöstä leijonanosan, minkä lisäksi voidaan laskea menetyksiksi avustajan verotulot sekä negatiiviset kerrannaisvaikutukset kylän muussa toiminnassa. SÄÄSTÖISTÄ VOI SANOA VARMASTI AINOASTAAN, ETTÄ NE OVAT EPÄVARMAT JA KYSEENALAISET. Vaikutukset sen sijaan ovat raskaat kylän esikoululaisille ja heidän perheilleen. Emme voi uskoa, että syynä esikoulun lakkautukseen olisivat vähäiset ja todentamattomat laskennalliset säästöt esikoulukustannuksissa, vaan aikomus on vähitellen ajaa alas toimiva ja elinvoimainen kyläkoulu Ruuhijärvellä.

Esiopetuksen lakkauttaminen Ruuhijärvellä vaikuttaisi välillisesti myös kaikkiin kylän toimintoihin. Vaakakupissa ovat 4H- ja seurakunnan kerhon tulevaisuus, Nuorisoseurantalon toiminnan vaarantuminen sekä Ruuhijärven kylällä toimivan kunnallisen päivähoitajan elinkeino. Seurakunnan kerhossa päivähoitolapset ja eskarilaiset oppivat tärkeitä taitoja ja solmivat keskenään turvallisuutta lisääviä ystävyyssuhteita. Monille lapsille, joita hoidetaan kotona, seurakunnan kerho on ollut ainut säännöllinen paikka tavata ikäisiään lapsia. Myöskään seurakunnan kerhon tarjoaman uskonnollisen kasvatuksen merkitystä ei tule väheksyä. Jos esikoulun pito Ruuhijärvellä lakkaa, myös seurakunnan kerhotoiminnan edellytykset loppuvat.

Ruuhijärven kylään on viime vuosina muuttanut lapsiperheitä, jotka ovat uskoneet kerho-, esikoulu- ja koulutoiminnan säilymiseen. Kylään on muuttanut myös paljon uusia perheitä, joilla ei ole sukujuuria alueella, ja tätä yhteisön elinvoimaisuuden säilymistä pitäisi tukea eikä uhata.

Ruuhijärven koulun oppilasmäärät ovat kehittyneet suotuisasti viime vuosien aikana. Myös tulevaisuuden oppilasennuste on Ruuhijärven koulun osalta keskimääräistä Nastolalaista koulua valoisampi.

Ruuhijärven kylää ja sen lähialueita ollaan lisäksi kytkemässä kunnallistekniikkaan lähivuosina Iitin ja Nastolan välisen talous- ja jäteveden siirtoverkon avulla. Tämä ja kylän alueen hyvä tonttitarjonta luovat erittäin suotuisat edellytykset oppilasmäärien vielä paremmalle kehittymiselle lähitulevaisuudessa.

ON TEHTY TAHALLINEN PÄÄTÖKSENTEON HÄMÄRTÄMINEN siirtämällä ratkaisu esikoulun kohtalosta päivähoidon esimiehen viranhaltijapäätöksenä tehtäväksi, kuntalaisten näkymättömiin. Näin toimien ei asianosaisille ole annettu mahdollisuutta ottaa kantaa ja vaikuttaa ratkaisuun, joka koskee heitä itseään ja heidän lapsiaan.

Me Ruuhijärven kyläläiset ja veronmaksajat vaadimme näkemyksemme huomioimista päätöksenteossa ja vastinetta maksamillemme veroille siten, että esiopetus ja koulutoiminta kylässä turvataan myös tulevaisuudessa. Pyydämme, että sivistyslautakunta ottaa asian käsittelyyn ja huomioi ratkaisussaan myös päätöksen välilliset ja pitkäaikaiset seuraukset. Kouluverkon tarkastelu edellyttää avointa kansalaiskeskustelua kunnassa, emmekä pidä suurimittaisia muutoksia nykyisissä koulujärjestelyissä edes järkevinä ennen tulevia ratkaisuja UusiKunta-neuvotteluissa.

Epävarman koulutilanteen vuoksi Ruuhijärven koulun opettajien vaihtuvuus on ollut ennennäkemättömän vilkasta. Siitä huolimatta laadukkaaseen kyläkouluumme on löytynyt myös erinomaisia opettajia. Heidänkin tilanteensa, ei vain lasten, on silti kohtuuton. Haluamme vihdoin KOULURAUHAN Ruuhijärven koululle - myös eskareille. Lapsen paikka ei ole taksin takapenkillä!