Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö

Me allekirjoittaneet vaadimme, että lapsiin kohdistuneiden seksuaalirikosten tuomiot julkistetaan jatkossa nykyistä laajemmin.

Nykyisin on tapana julkistaa lähinnä vain rikosnimike ja tuomittu rangaistus sekä maksettavaksi määrätyt korvaukset. Kuten tässä: Ratkaisuseloste

Mielestämme ratkaisuselosteissa tulisi julkistaa myös teonkuvaus, eli tieto siitä mitä on tapahtunut: onko lapsen kanssa oltu sukupuoliyhteydessä. Onko pidelty lapsen strategisia paikkoja, vai onko vain esim. silitetty selästä, tai pyydetty lasta katsomaan alastonkuvia, jne....

Www-sivuilla sexcrimes on julkaistu kaikkiaan yhdeksän tapausta, joissa on kyse lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Olemme sitä mieltä, että lasten seksuaalisten hyväksikäyttöjen tuomiot tulisi täydellisinä pyynnöstä antaa tiedotusvälineille ja muillekin siten, että niistä olisi poistettu yksilöintitiedot joiden perusteella henkilöt voi tunnistaa.

Esitetty menettely olisi omiaan yhdenmukaistamaan lasten seksuaalisen hyväksikäytön tuomioita. Lisäksi se palvelisi paljon paremmin tiedotustarkoitusta kuin mitä suppea ratkaisuseloste tekee.

Tämä adressi toimitetaan eduskunnalla ja oikeusministeriöön vuoden 2009 aikana. Kun adressi on toimitettu siitä laitetaan tieto näille sivuille.

Adressi toimitettu 5.3.2009, pahoittelen viivästymistä luvatusta.