Uusi synnytyssairaala Helsinkiin

Tämän adressin tarkoituksena on kiinnittää huomiota Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun erittäin huolestuttavaan tilanteeseen synnytyssairaaloiden osalta.

Pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloiden tilanne on huolestuttava:

Kätilöopisto suljetaan syksyn 2017 aikana vakavien sisäilmaongelmien vuoksi (lähde: HUS:n tiedote asiasta ), Naistenklinikalla on todettu myös ongelmia sisäilmassa (lähde: Helsingin sanomien uutinen aiheesta, odottaa HUS:n virallista tiedotetta).

Myös Jorvin synnytysosaston piti mennä remonttiin mm. vuotavan katon vuoksi, mutta remonttia siirretään Kätilöopiston akuutin tilanteen vuoksi.
Porvoon synnytysyksiköstä luovuttiin joulukuussa 2016 ja Tammisaaren synnytyssairaala suljettiin vuonna 2010. Kätilöopiston sairaalalle on löydetty korvaavia tiloja Jorvista, Espoon sairaalan yhteydestä (lähde: HUS:n tiedote aiheesta).

Pääkaupunkiseudun tilanne synnytyssairaaloiden osalta on erittäin huono ja jo vastasyntyneet altistuvat vakaville sisäilmaongelmille. Naistenklinikalla hoidetaan lisäksi pieniä keskosia ja erityishoitoa vaativia vastasyntyneitä ympäri Suomen. Helsinkiin ja pääkaupunkiseudulle tarvitaan terve synnytyssairaala, joka vastaa kaikilta osin tämän päivän vaatimuksia.

Adressin tarkoituksena on kiinnittää huomiota tähän huolestuttavaan ilmiöön. Hankkeen tavoitteena on kiinnittää huomiota pääkaupunkiseudun ohella myös muiden sisäilmaongelmaisten julkisten rakennusten korjauksen tärkeyteen ja saada asialle sen vaatima välitön huomio.

Sisäilmaongelmista ei saa vaieta!