Väkivallan välineiden rajoittaminen

10.10.2013 Oulussa Oulun ammttiopistossa oppilas puukotti neljää henkilöä. Aikasemmin valtion hallinto on reagoinut ampuma-aseella tehtyihin väkivallantekoihin lakimuutoksilla aselakiin. Lain tiukentamiset ovat pääsääntöisesti vaikeuttaneet tavallisten kansalaisten elämää ja harrastuksia.

Näin ollen valtionhallinnon pitäisi reagoida samalla tavalla myös Oulun tapaukseen. Muutoin toiminta voidaan tulkita  holtittomaksi ja mielivaltaiseksi.

Valtionhallinon käsityksen mukaan vain välineet ovat vaarallisia, eivät niitä käyttävät ihmiset. Täten kaikki väkivallan tekemiseen liittyvät esineet on määriteltävä luvanvaraisiksi.

Tämän adressin tarkoitus on herättää valtion johto ajattelemaan syitä syiden takaa. Ihminen on keksinyt läpi historiansa varsin vakuuttavia keinoja satuttaa lajikumppaneitaan. Tämä innovatiivisuutta ei tukahduteta tiukentamalla aselakia tai rajoittamalla muuten ihmisen toimintaa. Ihminen keksii aina uuden väkivallan välineen. Tarvittaessa hän tekee sen itse.

Ihmisten turvallisuutta voidaan parantaa ennaltaehkäisemällä tapauksia, joissa ihminen käyttää väkivaltaa. Ennaltaehkäiseminen on mahdollista sijoittamalla resursseja ihmisen hyvinvointiin. Hyvinvoinnilla tarkoitetaan tässä adressissa mielenterveystyötä, syrjäytymisen ehkäisemistä ja syrjäytyneiden tavoittamista takaisin yhteiskuntaan.

Tällä adressilla vaaditaan valtionhallintoa kieltämään kaikki väkivaltaan käytetyt välineet. Katsotaan loppuuko valtionhallinnon taktiikalla väkivalta ennen kiellettäviä välineitä, vai pitäisikö kokeilla joitain muita keinoja.