Meilahden autonomisen sosiaalikeskuksen puolesta

IMG_20240428_1648351.jpg

Olemme ottaneet haltuun tyhjillään kaupungin omistuksessa olleen suojeltun Meilahden kartanon 15.4.2024 alkaen osoitteessa Tamminiementie 8, tuodaksemme yhteen resursseja, joita hallituksen leikkausten kohteeksi joutuneet haavoittuvammassa asemassa olevat ihmiset kipeästi kaipaavat. Kaaoskartano on autonominen sosiaalikeskus, joka mahdollistaa toimintaa yhteisöllisyyden luomiseksi ja kurjistamispolitiikan vastustamiseksi. Nyt kaupunki uhkaa häätää meidät.

Haluamme luoda ruohonjuuritason tilan, jossa voidaan toimia solidaarisesti ja yhteisöllisesti, vastineena kylmälle oikeistopolitiikalle ja maailmantilanteelle. Helsinki tarvitsee kipeästi paikkoja, joissa kaupunkikulttuurin luomista ei määrittele ainoastaan kuluttaminen ja lompakon suuruus, vaan käyttäjien omaehtoisuus ja vapaaehtoisuus. Kaikilla kaupunkilaisilla tulisi olla pääsy kulttuurin ja taiteen äärelle. Toisin, kuin olemme hallituspuolueilta kuulleet, kulttuuri ei ole luksustuote, vaan perustavanlaatuinen osa ihmisyyttä ja yhteisöjä. Myös asukastalo puuttuu Meilahden lähialueen asukkailta.

Kaaoskartano vastustaa olemassaolollaan Orpon oikeistohallituksen tutkitusti tappavaa, valheisiin, pelonlietsontaan ja ideologisiin arvovalintoihin perustuvaa ankaraa leikkauspolitiikkaa. Kaaoskartano on tila joka mahdollistaa tällaista vapaata kulttuuritoimintaa esimerkiksi järjestämällä kaikille avointa ja epäkaupallista toimintaa kuten keikkoja ja työpajoja. Kaupunkikulttuurin ei pitäisi olla ainoastaan etuoikeus heille kenellä on siihen tarpeeksi suuri lompakko. Aidosti demokraattinen kaupunki kuuluu kaikille eikä vain rikkaille, eikä hyvinvointia tarvitse ansaita! Leikkauspolitiikalle on vaihtoehtoja. Niitä voidaan luoda epäkaupallisin ja hierarkioista vapain keinoin.

Vaadimme kaupungilta neuvottelujen ajaksi takeita siitä, että saamme jatkaa tiloissa.

— Squat Kartanon valtaajat

MIKÄ ON AUTONOMINEN SOSIAALIKESKUS?

Ruohonjuuritason sosiaalista toimintaa, joka pyörii ei-kaupallisin ja anarkistisin periaattein. Näihin pehmeän anarkian keinoihin voi luokitella orgaanisesti vierailijoiden luomaa ohjelmaa (kuten esimerkiksi musiikkikonsertit, performanssitaide-esitykset, taidenäyttelyt, runonlausunta tai tanssitunnit), sisustusta (huonekalut), vertaisopiskelua yleissivistävissä työpajoissa, joissa aiheena voi olla kaikkea vaatteidenkorjauksesta, piirtelyyn tai viljelyyn sekä alati kasvavaa sekä kävijöiden mukaan muovautuvaa kirjastoa tai ilmaiseen tavaroiden vaihdantaan perustuva Free Shop. Sosiaalikeskuksessa ruokahuolto hoituu kansankeittiön voimin, jossa hyödynnetään ekologisesti ja ekonomisesti hävikkiä, lahjoitettuja ruoka-aineksia sekä tulevaisuudessa – mikäli saamme pysyä – omien viljelypalstojen satoa. Osana urbaania ja kestävää kaupunkikulttuuria myös hävikkiruuan mahdollisuuksia olisi suotava hyödyntää turvallisesti kokeneiden harrastajien opastuksella. Sosiaalikeskuksen eetos on toimia ikään kuin olohuoneena, joka tavoittaa ja osallistaa myös ne henkilöt ja toimijat, jotka ovat työn, koulutuksen ja valtion instituutioiden ulkopuolella.

Keskustan hintatasojen alati kasvaessa tarjoamme kaupungin ja alueen asukkaille matalan kynnyksen tilan jossa toteuttaa itseään, oppia yleishyödyllisiä kansalaistoiminnan muotoja, ihmiskontakteja ja merkityksellisyyttä elämään. Myöskään tilan merkitystä ei ole syytä väheksyä. Juuri nyt sijaitsemme hyvien liikenneyhteyksien varrella, runkolinjabussit 30, 40, 500 sekä 510 kulkevat noin 8 minuutin kävelymatkan päässä. Lisäksi lähellä toimii Seurasaaren ulkomuseo ja kansanpuisto, jossa käsitellään laajasti suomalaisen agraariyhteiskunnan kehitysvaiheita ja siellä on toiminut mm. kansanravintola, joten voidaan jopa sanoa, että tällä kiinteistöllä menneisyys kulkee käsi kädessä nykyhetken kanssa. Vaalimme rakennushistoriallisesti arvokasta rakennuskantaa. Vain kävelymatkan päässä rakennushistoriallisesti arvokkaiden rakennuksien puitteissa, perinteitä kunnioittaen ja talkoohengellä restauroinnista tietoa eteenpäin jatkaen, on siis mahdollisuus kokea hetkessä syntyvää, erilaisten ihmisten kohtaamisista syntyvää uutta, tähän hetkeen ankkuroituvaa ja tulevaisuuteen tähyävää kulttuuria ja elintapaa.

Ylläpitokustannuksiin on mahdollista saada tuloja niin vapaaehtoismaksuista, lahjoituksista kuin erinäisiltä säätiöiltä ja instituutioilta.

Koko toiminnan ajan on jo ollut käynnissä kyseistä ohjelmaa ja paljon muuta, kuten elokuvanäytöksiä. Maailmalta on jo useita esimerkkejä vastaavista tiloista:

Espanjassa mm.: Ateneu Llibertari de Gràcia, Can Masdeu, La base Ateneu Cooperatiu, La Cinetika, Kasa de la Muntanya, CAOS la Tarantula

Italiassa (lue enemmän vuosikymmeniä kestäneestä CSOA-liikkeestä): Buridda, Centro Sociale Leoncavallo, Cox 18, CSOA T28

Sveitsissä: Binz

Suomessa eurooppalaisia sosiaalikeskuksia muistuttaa Hirvitalo sekä edesmenneet Sosiaalikeskus Siperia ja Satama

Allekirjoittamalla tuet yllämainittua toimintaa, kaupungin tyhjillään seisovien tilojen saattamista kaupunkilaisten käyttöön sekä kulttuurihistoriallisesti ja yhteiskunnallisesti arvokkaan perinteen jatkumista. Tukemalla adressia vastustat kaupunkilaisten omaehtoisen ja vaihtoehtoisen kulttuurin riistoa sekä jatkuvaa häädöllä uhkaamista kaupungin taholta.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Kaaoskartano näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…