Demokratiareformi: Vaaleissa voi äänestää kansaa

Olen pohtinut vaihtoehtoista mallia nykyiselle demokratiajärjestelmällemme. Uskon, että uuden järjestelmän avulla voi olla mahdollista puhdistaa kansanedustuslaitoksemme ryvettyneisyydestä ja aktivoida kansalaiset enemmän politiikkaan.

Ehdotan, että muutamme perustuslakia ja vaalilakia siten, että vaaleissa on äänioikeutetun mahdollista äänestää kansaa puolueen ehdokkaan sijaan. Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että mitä enemmän kansa äänestää kansaa, sitä enemmän eduskuntaan tulee tyhjiä paikkoja. Mitä nämä tyhjät paikat sitten merkitsevät eduskunnassa? Ne merkitsevät sitä, että ne ovat suoran nettidemokratian edustajapaikkoja. Tyhjä paikka on yhtä kuin kansan valta, jossa kansalla on nettiäänestyksillä mahdollista äänestää hallituksen lakiehdotuksiin kyllä tai ei. Paljon tyhjiä paikkoja tarkoittaa paljon kansan valtaa.

Järjestelmä toteutettaisiin teknisesti avaamalla äänioikeutetuille internetiin poliittinen tili, jonne he voisivat kirjautua esim. verkkopankkitunnuksillaan. Vaihtoehtona olisivat myös pankkiautomaatit, joiden kauttaa äänioikeutetut pääsisivät käsiksi poliittiseen tiliinsä. Myös kirjastoihin ja virastoihin voitaisiin perustaa kansanäänestyspaikkoja. YLE ja sanomalehdet tiedottaisivat jatkuvasti, mitä lakiehdotuksia on milloinkin käsitteillä.

a) Nykyinen eduskunnan paikkajako: Ensimmäinen ääripää, jossa kaikki lainsäädäntävalta on kansanedustajilla

b) Uuden järjestelmän paikkajako: Valta jakaantuu kansan ja kansanedustajien kesken

c) Täydellinen kansanvalta uudessa järjestelmässä: Toinen ääripää, jossa kansanedustajat on äänestetty ulos eduskunnasta ja hallituksen esityksistä päättää yksin kansa (kuva ei vielä piirretty, mutta siinä kaikki neliöt ovat valkoisia)

Suomalainen demokratia on kriisissä ja luottamus karisee yhä uusien väärinkäytösten noustessa esille. On vaalirahakohua, korruptiota ja valehtelua. Moni kansalainen on menettänyt uskonsa koko poliittiseen instituutioon ja kokee avuttomuutta. Tuntuu, ettei mihinkään voi enää vaikuttaa ja masennutaan. Eduskuntavaalitkin ovat vain kerran neljässä vuodessa. Mielestäni tämä uudistus voisi auttaa suomalaisen demokratian nousemaan synkästä nykytilastaan. Samalla se pakottaisi poliitikot ja puolueet olemaan varovaisempia väärinkäytöksissään, sillä jos niitä edelleeen paljastuisi, olisi seuraavissa vaaleissa yhä vähemmän "työpaikkoja" tarjolla.

Uusi järjestelmä johtaisi kansan poliittisen vallan ja kansalaisaktivismin lisääntymiseen. Kansan syvissä riveissä kauan muhineet ongelmat, epäkohdat ja hyvät ideat nousisivat tehokkaammin pintaan. Myös median ylivalta heikkenisi ja se joutuisi ottamaan kansalaisaktivismin yhä enemmän tosissaan. "Kansalaisdemokratia" johtaisi myös lobbausvallan surkastumiseen, kun lobbarit eivät voisi solmia enää yhtä paljon tehokkaita täsmäsuhteita vaikutusvaltaisiin poliitikkoihin. Se pakottaisi yritykset ja etujärjestöt yhä suurempaan läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen.

Ehkä positiivisin seikka lienee kuitenkin, että kansalaiskeskustelu lisääntyisi merkittävästi, kun kansalaiset kokisivat voivansa vaikuttaa oman maansa asioihin. Ihmiset kokisivat Suomen valtiojärjestelmän yhä enemmän omakseen (josta vain poliitikot ja virkamiehet ovat tähän saakka voineet nauttia), kun heillä olisi aidosti poliittista valtaa. Tämä lisäisi luottamusta suomalaiseen eduskuntalaitokseen ja valtioon, jonka seuraksena myös yhteisöllisyys ja terve isänmaallisuus voisi jälleen kukoistaa.

Toivon, että mahdollisimman moni osallistuisi keskusteluun pohtimaan mahdollisia ongelmia ja niihin ratkaisuja. Uskon, että jos ideaa hiottaisiin joukolla paremmaksi, se voisi herättää median ja poliitikkojenkin huomion ja asia voisi edetä. Kerro mielipiteesi ja anna vinkki kaverille, jos idea on sinusta hyvä!

Sama kirjoitus havainnollistavien kuvien kera Uudessa Suomessa: