Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

j

#907 Re: Re: Re:

21.03.2013 17:40

#901: taku - Re: Re:

Pitääkö uskonto määritellä vielä joksikin muuksi kuin uskonnoksi? Kyse on uskomusjärjestelmästä joka usein ei pohjaa yleisesti todettuihin lainalaiskuuksiin esimerkiksi luonnontieteessä. Politiikka (ja etiikka) perustuu tottakai filosofiaan enkä kiellä etteikö uskonto voisi tarjota sitä myös, mutta toisin kuin filosofia, uskonto ei suostu muokkaamaan itseään tai myöntämään erehdyksiään kuten filosofia jonka teoriat ovat muuttuneet vuosisatojen saatossa kun ihmisen käsitys ympäröivästä maailmasta on tarkentunut. Kukaan ei enää tuputa Aristoteleen vanhentuneita tai virheellisiä ajatuksia totuutena eikä pakota niitä lainsäädäntöönkään.

Vastaukset

taku

#924 Re: Re: Re: Re:

2013-03-21 18:28:46

#907: j - Re: Re: Re:

Minä näen asian niin ettei ole olemassakaan mitään uskontoa on vaan lukematon määrä erilaisia elämänkatsomuksia.Lähes jokaisella vähänkään itsenäisesti ajattelevalla on jokin elämänkatsomus.Joitain näistä nimitetään uskonnoiksi.Käsitteenä uskonto on kuitenkin hyvin epämääräinen.Itse kutsun omaa elämänkatsomustani aspergerilaiskristilliseksi koska siihen vaikuttaa ennen kaikkea kaksi asiaa ensinnäkin kristillinen vakaumus ja toisaalta Aspergerin syndrooma.Kyllä minun oma elämänkatsomukseni on sellainen että se muokkaa itseään ja myöntää erehdyksensä.Esimerkiksi Turkin EU-jäsenyys on sellainen jota vastustin pitkään mutta nykyään kannatan sitä lämpimästi.Minun aspergerilaiskristilliseen ajatteluuni kuuluu myös kriittinen ajatelu.Ajattelu on itseasiassa sitä että hankitaan uutta tietoa käsittelemällä vanhaa.Jumalan sanasta olen saanut tietyt "rakennuspalikat" joita yhdistelemällä muodostan näkemyksiäni.Ajatteleminen ei ole mahdollista ilman tietoa.Minun ajateluni lähtee siitä että Jumalan tahto on se mikä määrää oikean ja väärän.Jos Kaikkivalias Luoja on olemassa on selvää että änen tahtonsa määää myös sen mikä on oikein ja mikä väärin Eihän Hän muuten olisi KAIKKIVALTIAS.Minulla ei ole mitään muuta etiikkaa kuin Jumalan sanaan perustuva etiikkaa.Olisiko parempi että muodostaisin poliitisia mielipiteitä ilman että mietin ollenkaanpäätösen eettisyyttä?