Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Jochanan

#5096 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

31.03.2013 19:51

#5093: taku - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Täällähän on viikkokaupalla toitettu sitä, miten länsimainen demokratia, tasa-arvo ja sivistys ovat kristinuskon ja tietysti Raamatun ansiota. Sinä väität nyt, ettei näin olekaan.

Äiti on puolanjuutalainen, ja hän on kiinnostunut väitteistäsi.

Vastaukset

taku

#5118 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-03-31 21:59:43

#5096: Jochanan - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Noh tuohon asiaan minä en varsinaisesti ottanut kantaa.Sanoin vaan että kristinusko ei ole yhtä kuin länsimaalaisuus.Historiasta on pikkuisen vaikea sanoa mikä on vaikuttanut mihinkin.Luin jostain että länsimainen kulttuuri olisi itse asiassa kahden kulttuurin sekoitus juutalaiset elivät ilmeisesti ns seemiläisessä kulttuurissa ja kreikkalaiset ja roomalaset indoeurooppalaisessa kulttuurissa. Länsimainen kulttuuri olisi näiden kahden kombinaatio kuten jossain määrin myös kristinusko.Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheesta mutta sitä on aika niukasti  saatavana.Sen voin kuitenkin varmuudella sanoa että kristillinen etiikka ei ole sama kuin länsimaalainen etiikka.Lisäksi on selvää että kaikki kulttuurit uskonnot ja ideologiat ovat vuorovaikutuksessa keskenään.Kristinusko on imenyt itseensä jopa aivan liikaa vieraita vaikutteita joita on hyvin vaikea aina edes tunnistaa.Hyvä esimerkki tästä on se että jotkut kristityt (onneksi eivät kaikki) Hyväksyvät Jumalasta tehdyt kuvat.Yksi syy miksi islam on jossain määrin kova uskonto on että se on syntynyt arabialaisessa kulttuurissa joka on varsin kovaa.Tietysti on syytä muistaa että kaikki suuret maailmanuskonnot ovat hyvin monimuotoisia.Myös amerikkalainen ja eurooppalainen kristillisyys eroavat toisistaan varsin rajusti.Jos kristinusko olisi levinnyt arabimaihin ja islam Eurooppaan ne olisivat luultavasti hyvin erilaisia kuin mitä nyt ovat.Olen jopa pohtinut onko islamilainen etiikka ehkä jopa lähempänä alkukristittyjä kuin nykykristillisyys.Ainakin jos riisutaan islamista se kovuus jota arabialainen kulttuuri on siihen kylvänyt.Sanoisin että kristinuskolla on varmaan ollut oma osansa tuossa kehityksessä mutta tuskin siitä voi yksin kristinuskoa kiittää.Arvelisin että MarttiLutherilla on ainakin ollut oma osansa tässä koska hän nousi katolista Kirkkoa vastaan ja opetti että kristittyjen tulisi itse lukea Raamattua ja vetää siitä omat tulkintansa eikä uskoa pappeja sokeasti lisäksi hänelle kuuluu myös kiitos lukutaidosta.Hänhän puhui voimakkaasti senpuolesta että kaikkien tulisi opetella lukemaan jotta voisivat itse lukea Raamattua

fundis

#5128 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-01 05:43:37

#5096: Jochanan - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Jochanan

#5096 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

31.03.2013 19:51

#5093: taku - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Täällähän on viikkokaupalla toitettu sitä, miten länsimainen demokratia, tasa-arvo ja sivistys ovat kristinuskon ja tietysti Raamatun ansiota. Sinä väität nyt, ettei näin olekaan.

Äiti on puolanjuutalainen, ja hän on kiinnostunut väitteistäsi.

-----------------

Ainakin Suomessa koululaitos ja sivistys on alkanut siitä, kun papit ja lukkarit alkoivat opettaa rahvaalle lukemista. Lukemaan oppiminen on todella olennaista, jos ajatellaan tiedon siirtämistä  eteenpäin. Surkeimmassa asemassa maailmassa ovat tälläkin hetkellä ne kansojen osat, joilla ei vieläkään tätä taitoa ole.

Mielenkiintoista on myös se, että Agricola raamatunsuomennoksellaan kehitti pohjan suomen kirjakielelle sekä kirjoitti ja käänsi ensimmäiset suomenkieliset painetut kirjat. Agricola oli Turun piispa. Ensin hän kirjoitti ABC-kirjan, joka sisälsi lukemisen ja kristinopin alkeet.