Taidepoliittisen asiantuntijaryhmän hallitusohjelmatavoitteet

Kommentoitu viesti

Markku Laitinen

#48 Taiteen julkiset tuet

25.03.2015 14:50

Kun tarkemmin asioita ajatellaan, niin tottakai minäkin taiteilijana haluaisin julkisia tukia itselleni ja taiteelleni. Koska olen tykästynyt maalaamaan maapalloaiheisia teoksia ja minulla olisi hatussani muutamia maapallo aiheisia maalausideoita, niin ilman muuta minä haluaisin julkista tukea ne toteuttaakseni ja tokihan valtion olisi tuet minulle myönnettävä.

Ajattelin hakea apurahaa päästäkseni maalaamaan ideani oikein oikeasta perspektiivistä maapalloa katsellen, eli minun pitäisi päästä jollekin avaruusasemalle maalaamaan päässäni olevat ideat. Tokihan valtion kannattaa antaa apuraha, jotta pääsisin vaikkapa puoleksi vuodeksi avaruusasemalle maalaamaan, eihän projekti maksaisi kuin muutaman satamiljoonaa koulutuksineen päivineen ja saisihan valtion siitä valtavan julkisuuden. Näin olisin ensimmäinen avaruusluokan taiteilija maailmassa.

Voisin myös lahjoittaa avaruusasemalla maalaamani teokset valtiolle Maapallotaide museoon, joka tietenkin pitäisi rakennuttaa vartavasten minun maapalloideataideteoksilleni. Rakentamisen voisi aloittaa mahdollisimman nopeasti, jotta museo olisi valmis kun tulen avaruusasemalta maalausmatkaltani. Museo nimettäisiin tottakai minun mukaani, vaikkapa -Maapallo Markun taidemuseoksi- ja nimeni käytöstä ja teosteni esittelemisestä velottaisin vaatimattomat muutaman miljoonan euroa per vuosi. Samoin museossa voitaisiin myydä teoksieni oheistuotteita, maapallokuvillani varustettuja vedoksia, T-paitoja, teemukeja, kasseja, käsilaukkuja ja muuta vastaavaa, eikä niistäkään minulle tarvitsisi antaa kuin 50% bruttotuloista.

Tokihan jokainen taiteilija tajuaa idean mahdollisuudet, mikä katkeamaton turistivirta museoon johtaisikaan ja kuinka suosittu siitä tulisikaan, sitä voi vain arvailla päiväunissa siihen asti kunnes taide-eliittimme huomaa idean nerokkuuden ja tulee idean taakse kokonaisuudessaan. Ei se että valtio tukisi minua tällaisilla ennennäkemättömillä summilla ja tavalla, olisi keltään toiselta taiteilijalta pois, vaan sehän antaisi muillekin tilaisuuden kehittää vastaavia ideoita. Kyllä valtiolla rahaa riittää ja kyllä taidetta hyvillä ennennäkemättömillä ideoilla olisi syytä tukea.

Vastaukset

Adressin psta

#49 Re: Taiteen julkiset tuet

2015-03-25 16:11:29

#48: Markku Laitinen - Taiteen julkiset tuet 

 No sittenhän sun kannattaisi pistää nimi tohon adressiin!  Aloitetaan siitä ;)