Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Kommentoitu viesti

Köh

#747 Kelan laskurin arvio

25.06.2015 06:59

Jouduin juuri työkyvyttömyyseläkkeelle ja saan vielä tätä eläkkeensaajan asumistukea. Olin todella pitkään asunnoton (2,5 vuotta!), kunnes löytyi tämä nykyinen asunto 8 kuukauden sähköposti/puhelin/hakemus-ruljanssin jälkeen yksityiseltä vuokranantajalta. Vuokra tässä asunnossa on 560 euroa/kk. Tämä siis Jyväskylässä, jossa kaksiot ovat jopa halvempia kuin yksiöt. Yksiötähän on ihan turha edes yrittää saada, kun ne menevät joko opiskelijoille tai lemmikittömille. Kunnalla on vuokra-asuntoja todella vähän vapaana ja eikä niiden kunto (sisätilat tupakoitu pilalle tms) tai asumisviihtyvyys ole ainakaan itselle kriteerit täyttävät. Satoa, VVO:ta tai muita riistohintoja kiskovia yhtiöitä vältän, enkä aikaisemminkaan heiltä 2,5 vuoden aikana asuntoa saanut. Sanotaan vielä, että minulla on luottotiedot kunnossa, en tupakoi, en käytä päihteitä tai jätä laskuja maksamatta. Joku kumminkin väittää, että minulla on asumistaidot/elämänhallinta hukassa ja siksi en saa asuntoa, no ei ole. 

Juuri katselin, minkä hintaisia vuokra-asuntoja olisi nyt tarjolla ja ei kuulkaas hyvältä näytä näin takuueläkeläisen tuloilla eleltäessä (739,11 e/kk verot on jo tuosta pois). Hintahaarukka asunnoissa oli 550-650e/kk. Ja osa näistä katsomistani asunnoista oli kuvien perusteella hirveitä asumiskelvottomia luukkuja (yksiöitä että kaksioita).

Laskin tuolta KELAn sivuilta löytämälläni yleisenasumistuen laskurilla, kuinka paljon itse saisin tähän nykyiseen asuntoon tukea. Kun asuinkunta on Jyväskylä max asumiskulut mitkä otetaan huomioon=411e ja muita ehtoja roppakaupalla. Kelan sivuilta kopsattua: "Asumistuki on 80 prosenttia asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta." Minun tapauksessa yleisenasumistuen laskuri antaa tuloksen: 315,36 e/kk. Tämä laskurin antama luku on siis vain ARVIO, joka voi todellisuudessa heittää 10-50 euroa suuntaan tai toiseen, tai vielä enemmän. Saan nyt siis eläkkeensaajan asumistukea samaan asuntoon 427,27 e/kk. Eli noin 112 eurolla tästä sitten valtion kassaan (tai enemmän). Se on sitten "kiva yllätys" paljonko lähtee.

 

Vastaukset

Köh

#748 Re: Kelan laskurin arvio

2015-06-25 07:04:16

#747: Köh - Kelan laskurin arvio 

 Unohtui linkki KELAn ajankohtaista juttuihin. Käykääpä lukemassa tilastoja asumistuista.

asumistuki korvaa keskimaarin puolet asumismenoista?