Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Kaikkein vähäosaisimmalta kansanosalta leikataan – eläkkeensaajilta, jotka jo nyt elävät köyhyysrajalla tai sen alapuolella. Eläkkeensaajan asumistuen leikkaus on kohtuuton vanhuksille, vammaisille ja pitkäaikaissairaille eli juuri heikoimmassa asemassa oleville pieneläkeläisille. Eläkkeensaajan asumistuki on ollut se tuki, jonka varassa nämä ihmiset juuri ja juuri ovat selvinneet turvautumatta toimeentulotukeen.

Kelan antamien tietojen mukaan eläkeensaajan asumistukea saa tällä hetkellä 180 000 pieneläkeläistä. Heistä 47 000 menettää hallituksen kaavaileman uudistuksen myötä 100 - 200 euroa kuukaudessa, toiset 40 000 pieneläkeläistä 50 - 100 euroa kuukaudessa. Lisäksi on heitä, jotka menettävät jopa 300 euroa kuukaudessa.

Eläkkeensaajan asumistuen poistaminen ja sen muuttaminen yleiseksi asumistueksi tarkoittaa käytännössä sitä, että jo ennestään jaksamisensa ja selviytymisensa rajoilla olevat ihmiset ajetaan toimeentulotukiluukulle - eikä sekään taloudellista menetystä kata.

Esimerkki: Takuueläke 743 euroa/kk ja eläkkeensaajan asumistuki 407 euroa/kk. Vuokran vesimaksuineen ollessa 600 euroa jää eläkkeensaajalle 500 euroa josta maksaa sähkölaskunsa, sairauskulunsa ja liikkumisensa sekä muut välttämättömät menot kuten ruoka ja puhelin. Kun asumistuki laskee, tuon 500 euron sijasta jää elämiseen enää pahimmassa tapauksessa 300 euroa, joten turvautuminen toimeentulotukeen on välttämätöntä.

Toimeentulotuki ei kuitenkaan korvaa menetettyä asumistukea sellaisenaan, vaan sitä laskettaessa on omat kriteerinsä ja sääntönsä (laki) joidenka mukaan laskelma tehdään, joten eläkkeensaaja menettää joka tapauksessa kohtuuttoman summan kuukausittaisesta, suoraan toimeentuloon menevästä rahasta.

Annammeko hallituksen pakottaa iäkkäät, vammaiset ja sairaat ihmiset jonottamaan pankeissa toimeentulotukihakemuksiin tarvittavien tiliotteiden takia? Kaikilla kun ei tietokoneita ja tulostimia ole. Annammeko hallituksen lisätä huonokuntoisten ihmisten huolta selviämisestään tukiviidakkoon joutumisen takia? Annammeko hallituksen lisätä näiden ihmisten hätää ja kärsimystä loppujen lopuksi mitättömiksi osoittautuvien säästöjen takia? Emme, vaan VAADIMME HALLITUSTA SÄILYTTÄMÄÄN ELÄKKEENSAAJAN ASUMISTUEN ENNALLAAN!

Päättäjien on avattava silmänsä ja myönnettävä mihin he ovat ajamassa kaikkein köyhimmät eläkeläiset ja tehtävä päätöksiä, jotka eivät enää enempää lisää eriarvoisuutta yhteiskunnassamme.

Adressin nimienkeruu on lopetettu 7.9.2015      Kiitos kaikille allekirjoittaneille!

Luovutettu ministereille 8.9.2015 klo 9.