Adressi Seinäjoki–Jyväskylä –välisen taajamajunaliikenteen supistamista vastaan
Kommentoitu viesti
ihme touhua täällä Suomessa Vieras |
#115.09.2010 07:53- eikös Seinäjoki-Jyväskylä välillä ole edelleen kiluttavat raiteet? Jos rälläköisi ja hitsaisi puskusaumoihin pari hammaspalaa "sillaksi" niin loppuisi se. Miksei niin tehty jo sata vuotta sitten. Ja pikajunan vaunuista saisi yhä hiljaisempia siten, että (eteisen ja matkustamon välisiin) välioviin vaihtaisi harjasten tilalle kunnon tiivisteet. Junista (malleista riippumatta) ulospäin kantautuvaa melua puolestaan saisi merkittävästi vaimennettua peittämällä vähintään telien sivustat esim polyuretaanimatoilla, olisi se kaikin puolin parempi vaihtoehto kuin meluvallit ratojen varsilla. - pohjan kautta matkustamoihin tuleva melu vaimenisi samaten polyuretaanimatolla. Ja entäs sitten näitten vanhojen sinisten pikajunanvaunujen päällemaalaaminen nykyisellä vaaleanvihreän teemalla? Samoin veturit voisi maalata. Uuden kaluston hankkimista piiloviestinnällisesti perustellaan sillä että annetaan vanhan kaluston ruostua käsiin, miksi? Kyllähän vanhan kaluston saa pikkuinvestoinneilla päivitettyä eteenpäin aina sitä mukaa kun ilmenee tarvetta. No ei semmoisilla 220 km/h nopeuksiin päästä, mutta nopeuden kasvaessa myöskin junaonnettomuuksien riski ja vakavuusaste kertautuen kasvaa. Ei ole kukaan täällä Suomessa vielä unohtanut sorkkarautaa kiskoille mutta joku tenava senkin tempun vielä tekee. Sen jälkeen joko raiteet piikilanka-aidataan, asennetaan lämpökameroita tietyin välein tai sitten kehitetään joku lasersilmäinen puhdistusvaunu joka kulkee muutaman sata metriä ennen jokaista junaa - tai joku muu insinöörien taidonnäyte. Luulisin että piikkilanka-aidataan koska se voidaan markkinoida myös sillä ettei hirvet jää junan alle. Puolestaan mitä tulee siihen että lipunhinnoilla pyrittäisiin pitämään junien täyttöasteet aisoissa, niin päivittämällä vanhaa kalustoa ei lipunhintojen pitäminen korkeina olisi enää kovinkaan perusteltua, mutta matkustajamäärien kasvun voisi pitää hallinnassa samoin kuin nykyäänkin väliaikaisratkaisuina eli suositut junat on pilkottu kahteen perätysten matkaavaan junaan. Lipunhintojen pitäminen korkeina sillä verukkeella että korkeat hinnat kompensoivat verotuloja, ei ole ympäristön kannalta perusteltua, sillä edelleen matkan taittaminen yksinajona henkilöautolla meinaa olla junalippua edullisempaa. Junalippujen hintojen pitämistä korkealla vaativat myöskin bussikuskit bussiliikenteen kilpailukyvyn ylläpitämiseen vedoten. Mutta hetkinen, eihän edelleenkään bussilinjat olisi kannattavia ilman valtion tukea. Toisilla bussireiteistä syynä tähän harva asutus, toisilla taas se, että ajavat samoja reittejä kuin junat - hyvä ettei rinnakkain junan kanssa. Ja tästä valtion tuesta kaiketi johtuu sekin, että kannattaa omakotitalon kokoisella bussilla kuljettaa keskimäärin viittä maksavaa matkustajaa (sekä matkahuollon pakettilähetyksiä). Kun puolestaan ilman valtion tukea bussiliikenteelle, bussireitit - aivan kannattamattomimmatkin, sanoisin - ajettaisiin tilatakseilla kannattavuuden huidellessa kirkkaasti plussalla vaikka suositumpia välejä ajettaisiin useammalla perättäisellä tilataksilla: Bussien keskimääräinen polttoaineenkulutus on luokkaa 40 ltr/100km, tilatakseissa ja minibusseissa puhutaan 10-15 litrasta/100km. |
Vastaukset
Vieras Vieras |
#7 Re: kuinka tämä sinun kirjoituksesi liittyy junaliikenteen supistamiseen ko. rataosuudella?2010-09-17 14:26:01 |
Vieras Vieras |
#24 VIRHE adressissa2010-09-27 21:16:14#1: ihme touhua täällä Suomessa - Ei jyväskylästä 16.33 lähtevää vuoroa ole aiottu lopettaa, vaan 10.33 vuoro !!!!! |
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
1906 Luotu: 05.05.2024
Haaga-Helian 75 % läsnäolopakon poistuttava ennen sen voimaan astumista
1271 Luotu: 08.05.2024
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
18013 Luotu: 25.04.2024
Kannanotto AVEKin toiminnan turvaamiseksi
847 Luotu: 12.05.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
1125 Luotu: 07.05.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
1297 Luotu: 06.05.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
608 Luotu: 08.05.2024
Otanmäen maauimala säilytettävä!
474 Luotu: 08.05.2024
Valojen yöt Haminaan 2024
449 Luotu: 13.05.2024
Palonurmen alakoulun, esiopetuksen sekä päivähoidon säilyminen
452 Luotu: 08.05.2024
Vastustamme Otanmäen Apteekin lakkauttamista
263 Luotu: 08.05.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1790 Luotu: 04.05.2024
Pajulahden koulun ja päiväkodin säästäminen ja Kuopion kaupungin talouden tasapainotusohjelman muuttaminen
597 Luotu: 07.05.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
753 Luotu: 06.05.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12788 Luotu: 15.07.2023
Muuruveden alakoulua ja päiväkotia ei saa lakkauttaa!
1025 Luotu: 04.05.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
688 Luotu: 27.04.2024
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6365 Luotu: 29.11.2023
Espanjan sivuaineopetus säilytettävä Jyväskylän yliopistossa
1452 Luotu: 29.04.2024
Lehtivuoren alue säilytettävä luontokohteena ja lähiluontopalveluna
393 Luotu: 07.04.2024