IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

Kommentoitu viesti

Taisto Holla, Mieskonmäki

#1164 Re: Lapin Kansa-lehdessä ollut kolumni

23.04.2012 08:33

#1158: Yritysjohtaja - Lapin Kansa-lehdessä ollut kolumni 

Unohdit kuitenkin mainita, että Helsingin Energian tuottamasta energiasta yli puolet tuotetaan maakaasulla Vuosaaren A - ja B voimaloissa sekä Sörnäisissä sijaitsevalla 90 MW:n lämpöpumppulaitoksessa, tämä vihreiden vahvimmassa linnakkeessa Helsingissä.

Linkissä lisää http://www.helen.fi/energia/energialahteet.html

 

Vastaukset

Yritysjohtaja
Vieras

#1166 Re: Re: Lapin Kansa-lehdessä ollut kolumni

2012-04-23 10:24:49

#1164: Taisto Holla, Mieskonmäki - Re: Lapin Kansa-lehdessä ollut kolumni

Niin, minä en siis unohtanut mitään. Otin vain kirjoituksen Lapin Kansa lehdestä, että kaikki voivat sen lukea. Kirjoittaja on entinen kansanedustaja ja Rovaniemen kaupunginvaltuuston jäsen, en minä. Jos jokin maininta on "unohtunut" niin se ei ole minun unohdukseni.  Kirjoitin itse näin:

"Seuraava kirjoitus oli Lapin Kansassa huhtikuun alussa"

 

Kokoomuslainen

#1167 Re: Re: Lapin Kansa-lehdessä ollut kolumni

2012-04-23 10:56:10

#1164: Taisto Holla, Mieskonmäki - Re: Lapin Kansa-lehdessä ollut kolumni

Tuo kyseinen maakaasuhan on todella paha fossiilinen polttoaine. Todella paha ainakin siinä tapauksessa että kaasu toimitetaan Venäjältä käsin.

Meille Suomeen Venäjältä toimitettava maakaasu on liki 100 prosenttisesti metaania. Maakaasun pääkomponentti on aina juuri tuo mainitsemani metaani. On aina maakaasusta puhuttaessa muistettava se tosiasia, että metaani on kavihuonevaikutukseltaan 20-30 kertaa pahempaa kuin hiilidioksidi. Venäjän maakaasuputkistosta sekä maakaasun siirto- että tuotantovaiheessa vuotaa kaasua ilmakehään 2-4 prosentin verran tuotantomäärästä. Tämä määrä vastaa kasvihuonevaikutukseltaan suunnilleen koko Saksan vuotuista hiilidioksidipäästöä. Venäjä itsekin on myöntänyt tämän ja tuon vuodon varmasti jokainen ymmärtää, joka on vähänkään perillä Venäjän infrastruktuurista ja sen nykyisestä kunnosta.