Elävä keskusta ilman toriparkkia
Kommentoitu viesti
Vieras |
#2109.05.2012 12:22Kaikkein eniten olen ihmetellyt sitä, miksi kukaan ei ota esiin ongelmia bussiliikennöinnille mahdollisen toriparkin rakentamisen aikana, ei sen paremmin parkin puolesta kuin sitä vastaan olevat. Kauppatori on Turun keskus monessakin merkityksessä, ja jos se kaivetaan auki, siitä tulee valtava määrä työmaaliikennettä - mihin silloin laitetaan kaikki bussit? Jo nyt oli vaikeaa Kultatalon remontin aikana, ja se koski vain minimaalisen pientä osaa Turun busseista. Miten kävisi bussinvaihto esim. aamuisin, kun ihmiset vaihtavat bussia torilla päästäkseen työpaikoilleen (ja koululaiset kouluihinsa), löytyykö jatkolinja oikeaan aikaan ja miten lähellä on sen pysäkki? Toriparkin rakentaminen veisi aikaa arkeologiset kaivaukset huomioon ottaen monta vuotta, miten Turun arkielämää pyöritettäisiin sinä aikana? Täysin käsittämätöntä ja lyhytnäköistä hommaa tämä toriparkin maaninen ajaminen Turkuun! |
Vastaukset
Mikko Laaksonen |
#22 Re:2012-05-09 17:16:40Onhan niitä joukkoliikenteen ongelmia tuotu esille. Ote muistutuksestani: Rakennusaika on arvioitu selostuksessa olevan 4-4,5 v. Tämä perustuu 2007 tehtyyn selvitykseen, jossa ei ole aukottomasti todettu arkeologisten kaivausten (30 roudatonta kk) vaikutusta. Nopeuttamistoimiin sisältyvien riskien toteutuessa rakentamisaika on 22 kk pidempi eli 6 v 4 kk. Asemakaava mahdollistaa toria ympäröivien katujen alle liiketilat. Tämän vuoksi asemakaavan arvioinneissa olisi todettava toriparkin ja liiketilojen rakentamisaikana Turun ja seudun joukkoliikenteelle (liikevaihto noin 40 miljoonaa euroa /v) aiheutuvat kustannukset. Nämä kustannukset ovat toriparkin toteuttamisaikana kokonaan kaupungin vastuulla, koska Turku on 1.1.2012 alkaen koko seudun joukkoliikenneviranomainen. Taloudellinen vastuu myös seutulinjoista siirtyy Turulle viimeistään 1.7.2014. Esimerkiksi vain 5% heikkeneminen koko liikevaihdosta menetettyinä lipputuloina ja lisääntyneinä liikennöintikuluina on 2 miljoonaa euroa / v, 4,5 – 6 v vuodessa siis 9-12 miljoonaa euroa. Jos vahinko arvioidaan 10%, kustannus on noin 4 miljoonaa euroa/v (18 – 24 M€), jos 20%, vahinko on noin 8 miljoonaa euroa vuodessa (36-48 M€). Mikäli toripysäköinti johtaa joukkoliikenteen käytön vähenemiseen lisääntynyttä pysäköintikapasiteettia vastaavasti, toteutettuna toripysäköinti alentaa joukkoliikenteen käyttöä pysyvästi noin 5%, alentaen joukkoliikenteen tuloja n. 900 000 € vuodessa. Toteuttamisen kustannusarviossa, selvityksissä tai selostuksessa ei ole huomioitu joukkoliikenteelle aiheutuvia lisäkustannuksia. Lisäksi liitteessä on jopa arvioitu, että työnaikaisten liikennejärjestelyjen kustannus olisi pienempi vaihtoehdossa, jossa toriparkki tehdään kuin jos tori vain kunnostetaan.
|
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
2021 Luotu: 05.05.2024
Kannanotto AVEKin toiminnan turvaamiseksi
1015 Luotu: 12.05.2024
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
18165 Luotu: 25.04.2024
Valojen yöt Haminaan 2024
464 Luotu: 13.05.2024
Juankosken yläkoulu on pidettävä toiminnassa
427 Luotu: 15.05.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
1180 Luotu: 07.05.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
671 Luotu: 08.05.2024
Otanmäen maauimala säilytettävä!
552 Luotu: 08.05.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1926 Luotu: 04.05.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
1312 Luotu: 06.05.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12809 Luotu: 15.07.2023
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6408 Luotu: 29.11.2023
Vastustamme Otanmäen Apteekin lakkauttamista
306 Luotu: 08.05.2024
Haaga-Helian 75 % läsnäolopakon poistuttava ennen sen voimaan astumista
1274 Luotu: 08.05.2024
Mortin männikön puolesta
96 Luotu: 16.05.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
761 Luotu: 06.05.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
692 Luotu: 27.04.2024
Palonurmen alakoulun, esiopetuksen sekä päivähoidon säilyminen
479 Luotu: 08.05.2024
Pirkkalan ja Lempäälän välinen virkistysmetsä ja ekologinen käytävä tulee säilyttää sellaisena myös tulevaisuudessa.
10489 Luotu: 13.12.2020
Nuorten hätätila!
1473 Luotu: 16.02.2024