Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen
Kommentoitu viesti
paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse |
#2823.01.2013 19:33En ole kaupungilla töissä, olen ehkä hieman enemmän kaupunkitilasta kiinnostunut ajokortillinen (Helsingissä syntynyt ja aina asunut, kortti 22-vuotta) pyöräilijä. Itsekin ihmettelen, miksi Ksv:n liikennesuunnittelupäällikkö, Hsl:n joukkoliikennepäällikkö ja HKR:n joku päällikkö esim. Ala-Typpö jättäneet yhteistä vastinetta HS:n Anna-Maija Gruberin mielipiteeseen. Nyt velloo turhaa vastakkainasettelua, syyttelyä ja salajuoneilua. Mistä minäkään en pidä. Laki mahdollistaa alle 12-vuotiaan pyöräilemään jalkakäytävällä, mikäli hän ei aiheuta siellä vaaraa. Mutta alle 12-vuotias saa ajaa myös ajoradalle esim. vanhempiensa kanssa. Muuten yhteinen pyöräily olisi turhan haastavaa, kun molemmilla on omat eriaikaiset liikennevalot ja väylät. 12-vuotta täyttänyt joutuu siirtymään sekaliikenteeseen, mikäli ei ole pyörätietä. 10% kulkutapaosuus ei ole se ratkaiseva, vaan turvallisuus. Pitäisikö myös vähäliikenteisiä autoteitä poistaa vain vähäisen käytön takia? Töölössäkin olisi monta purkua odottavaa katua, jos käyttää samaa 10% osuutta vilkkaisiin katuihin verrattuna. Puiden kaadossa olen täysin samaa mieltä. Kerroksellisuus - oli se katutilaa, arkkitehtuuria, rakennuksia - kuuluu kaupunkiin. Turha terveitä puita on kaataa. Samaa ideologiaa on myös pienten asioiden korjauksissa. Mitään pientä harvoin tehdään, vaan vasta täydellisen remontin myötä saadaan se toivottu esim. keskikoroke, vaikka sen tekeminen maksaisi vaivaisen 5 000e. Toivottavasti uudet puut ovat puita, eivätkä siemeniä. Yksi autokaista per suunta olisi ihanne myös kadunvarrella asuville. Ikävä kyllä liikenne ei näytä vähenevän ja siitähän kärsii juuri paikalliset. O.25m leikkaus vain toiselta kaistalta ei nopeuksia pudota. Mutta toisaalta julmat ylinopeudet ennen koulun viereistä kameraa olivat ruuhkaa pahempaa. Ajonopeudet pitää olla oikeat muuhun liikenteeseen verrattuna, tuli niistä ruuhkaa tai ei. Pienhiukkaset siteeraan erästä herraa: "juuri ne jotka tuottavat kaiken pakokaasun, istuvat itse autossa hengittäen puhtainta mahdollista suodatettua ilmaa." Todallakaan ei kiva. Itse näkisin kahvilan terasseja kadulla, mutta siihen saattaa mennä vielä aikaa. Kadulle kuuluu elämä. Jakeluautot on haaste. Mutta miksi ne nykyisinkin seisovat poikkeuksetta jalkakäytävillä, vaikka pysähtyminen on kielletty ainoastaan klo. 15-18. Muina aikoina niiden pitäisi olla kadulla. Töölö-seura, ottakaa tästä koppi! ja vaatikaa Skal:ia HTA:ta ym. jakeluautoja/takseja noudattamaan lakia. Miksi jalankulkijat uskaltavat astua pyörätielle katsomatta taakseen, eihän ne astu ajoradallekaan samoin? Pyöräilykulttuuri on vasta kehittymässä Helsingissä. Pyöräily on suvaistevuuden kulkumuoto. Muutama linkki muistutuksiin ja niiden vastineisiin (laitan lisää heti kun löydän): http://www.hepo.fi/uploads/dokumentit/muistutukset/2011/nordenskioldinkatu/20110927_ytlk_poytakirja_nordenskioldinkatu_vastine.pdf http://www.hepo.fi/uploads/dokumentit/muistutukset/2011/nordenskioldinkatu/20110719_nordenskioldinkatu_muistutus.pdf http://www.hepo.fi/uploads/dokumentit/muut/2012/mechelininkatu-kommentit/2012-11-26-mechelininkatu-hkr-vastine.pdf http://www.hepo.fi/uploads/dokumentit/muut/2012/mechelininkatu-kommentit/2012-11-01-mechelininkatu-kommentti.pdf |
Vastaukset
Pysäkillä seisoja |
#33 Re:2013-01-25 12:07:24#28: paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse - Et kai tosissasi odottanut, että joku kaupungin virkamies tai poliitikko lähettäisi Hesariin jotain asiallisia vastauksia liikennesuunnittelua koskevaan kritiikkiin? Hesarissa on jo vuoden ajan ollut vaikka kuinka paljon hyviä kriittisiä kirjoituksia tästä epäonnistuneesta bussiuudistuksesta (joka liittyy myös Mechelininkadun pysäkkeihin), eikä suurimpaan osaan tulee mitään vastausta, tai sitten ne ovat pelkkää puuta heinää. Kysymyksiin ei vastata, ja asenne on ylimielinen ja vähättelevä. Vielä tammikuussa oli kritiikkiä kolmosen ratikan älyttömyyksistä, ei mitään vastausta. Tai bussi 55:n linjauksesta. Mieleen ovat jääneet myös hyvät kirjoitukset bussilinjasta 16, joka nykyään kuljettaa maalaisserkkuja Korkeasaareen, ja Eläinmuseon pysäkistä, joka ensin rakennettiin uusiksi ja sitten otettiin pois käytöstä. Linjan 16 reittimuutoksesta tehtiin syksyllä valtuustokysely. HSL:n johdon vastauksessa kiteytyy mielestäni liikennesuunnittelijoiden, päättäjien ja virkamiesten ammattitaito ja asenne: on kyllä tiedossa, että linja 16 ajaa talvella Korkeasaareen silloinkin, kun se on kiinni. Tärkeintä on kuitenkin, että matkustajilla säilyy selkeä käsitys linjan reitistä. Pitää olla melkoinen guru, jos jollain on selkeä käsitys 16:n reitistä, koska sitä on viime aikoina muutettu lähes vuosittain. Ennen sillä pääsi vaikka minne: viimeksi Herttoniemestä Merikadulle, sitä ennen Herttoniemestä Bulevardin kautta Hernesaareen. Ja nyt siis asemalta Korkeasaareen. Kaupunki on näyttänyt keskisormea kaikille bussiuudistuksesta tulleille vastalauseille. HSL:n omille sivuille tuli satamäärin vastalauseita. Ei mitään vaikutusta. Bussien 16 ja 18 muutosta vastustaa netissä 2109 allekirjoittajaa. Ei mitään vaikutusta. Asukkaiden kuulemisesta on tullut pelkkää pelleilyä, silkkaa näennäisdemokratiaa. En tiedä salaliitosta, mutta salaseuralta tämä homma kyllä haisee. Bussiuudistus julkistettiin vuosi sitten juuri vuodenvaihteessa, jolloin puolet kansasta oli joululomalla kuka missäkin. Mechelininkadun raiskaus päästettiin nähtäväksi vasta kuntavaalien jälkeen. Onkin mielenkiintoista pohtia, mikä vaalien tulos olisi ollut, jos tätä tietoa ei olisi pidetty piilossa. Vihreille sen julkistaminen olisi ollut poliittinen itsemurha. Valtuustossa olisi nyt varmaan erilainen kokoonpano, eikä HKL:n lautakuntaa ehkä johtaisi tunnettu fillaristi-aktivisti. Ja kiitos linkeistä: "Helsingin Polkupyöräilijät ry (HePo) kiittää mahdollisuudesta tutustua suunnitelmaluonnokseen ennen virallista nähtävilläoloa..." Tämä siis 1.11.2012, reilusti ennen kuin siitä kerrottiin muille asianosaisille! Kiitti, meille riitti. Jos tämä ei ole salaseurapuuhaa, niin mikäs sitten? Sitä paitsi Mechelininkadun pysäkkien poisto ilmestyi ratikkalinjan 8 kehittämissuunnitelmaan vasta viime metreillä. Aiemmin sitä ei ollut. Eikä lehmuskujan kaadosta ole sanaakaan missään luonnoksessa tai suunnitelmassa, vaan sekin säästettiin loppusuoralle. Kun enemmistö päättää asioista, sitä nimitetään demokratiaksi. Kun ratkaisut tehdään pienen klikin tai poliittiisen eliitin ehdoilla, se on vähemmistön diktatuuria. |
Fillarimafia jyrää meitin |
#36 Re:2013-01-26 15:33:55#28: paviljonki purkuun, minä en sitä tarvitse - Sinä vasta merkillinen matemaatikko olet. Miten niin 0,25 metrin kavennus vain toiselta ajokaistalta? Pyörätiestä on suunniteltu 1,75 metriä leveä. Mistä se puuttuva 1,5 metriä otetaan, puukujanteen paikalta vai? |
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
2021 Luotu: 05.05.2024
Kannanotto AVEKin toiminnan turvaamiseksi
1015 Luotu: 12.05.2024
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
18164 Luotu: 25.04.2024
Valojen yöt Haminaan 2024
464 Luotu: 13.05.2024
Juankosken yläkoulu on pidettävä toiminnassa
427 Luotu: 15.05.2024
Vuolijoen alakoulu, Otanmäen yläkoulu ja maauimala säilytettävä
1180 Luotu: 07.05.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
671 Luotu: 08.05.2024
Otanmäen maauimala säilytettävä!
552 Luotu: 08.05.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1926 Luotu: 04.05.2024
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
1312 Luotu: 06.05.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12809 Luotu: 15.07.2023
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6408 Luotu: 29.11.2023
Vastustamme Otanmäen Apteekin lakkauttamista
306 Luotu: 08.05.2024
Haaga-Helian 75 % läsnäolopakon poistuttava ennen sen voimaan astumista
1274 Luotu: 08.05.2024
Mortin männikön puolesta
96 Luotu: 16.05.2024
Opetus Leppälän koulussa jatkukoon!
761 Luotu: 06.05.2024
Palonurmen alakoulun, esiopetuksen sekä päivähoidon säilyminen
479 Luotu: 08.05.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
692 Luotu: 27.04.2024
Pirkkalan ja Lempäälän välinen virkistysmetsä ja ekologinen käytävä tulee säilyttää sellaisena myös tulevaisuudessa.
10488 Luotu: 13.12.2020
Nuorten hätätila!
1473 Luotu: 16.02.2024