Internet-sensuuri mitätöitävä Kiinassa!

Kiinan kansankongressi on hyväksynyt Manner-Kiinassa Internet-sensuurilain. Tästä johtuen Kiinan hallitus on tehnyt lukuisia asetuksia ja sensurointijärjestelmä on asennettu yritysten, organisaatioiden ja valtion omistamien Internet-palveluntarjoajien järjestelmiin.

Yhdysvaltalaiset Google, Microsoft ja Yahoo ovat suostuneet rajoittamaan tiedon saatavuutta Kiinassa ja kiinankielisissä palveluissaan. Kiina on myös estänyt maailman laajimman tietosanakirjan, Wikipedian kiinankielisen version käyttämisen Kiinasta käsin. Tämän lisäksi Yahoo on ilmiantanut Kiinan hallitukselle sähköpostin lähettäjän sillä seurauksella, että tämä on saanut paljastuksestaan kymmenen vuoden vankeustuomion. Yhdysvaltain kongressin ihmisoikeuskomitea (valiokunta) on kutsunut yhtiöt kuultavakseen.

Viralliset tahot eivät ole kertoneet mitään syitä käytön estoihin, mutta syinä pidetään muun muassa Wikipedian neutraaleja artikkeleita Taiwanin kysymyksestä ja Kiinan ihmisoikeustilanteesta.

Vaadimme Internet-sensuurin mitätöintiä Kiinassa. On pöyristyttävää salata Kiinan kansalaisilta heitä itseään koskevaa tietoa. Heillä on oikeus saada tietää totuus nykyisestä ihmisoikeus- jasanavapaustilanteestaan. Lisäksi sähköinen sensuuri vaikeuttaa myös muun tiedon hakua ja opiskelua.

Lähteet: http://fi.wikipedia.org/wiki/Internet-sensuuri_Kiinassa