Vaadimme, että kaikki luokka-asteet 1-6 säilyvät Järvensivun koulussa.

Järvensivun koulu on kaupunkiolosuhteissa harvinaislaatuinen, idyllinen kyläkoulu, jossa oppilaat ovat voineet turvallisesti opiskella jo 100 vuotta. Koulussa kaikki oppilaat, vanhemmat, opettajat ja muu henkilökunta tuntevat toisensa ja puuttuminen päivittäisessä toiminnassa mahdollisesti ilmeneviin epäkohtiin on ollut helppoa ja luontevaa. Järvensivulla koulu ja päivähoito ovat tehneet jo vuodesta 2000 lähtien hyvää yhteistyötä. Tänä syksynä koulun tila on joustanut ja uusi päivähoitoryhmä on aloittanut koulun tiloissa.

Lapset kulkevat koulumatkansa pääsääntöisesti jalan tai polkupyörillä. Siksi alakoulun tulee olla lähellä lasten koteja ja turvallisen reitin varrella. Sen sijaan päivähoitolapset kuljetetaan aina hoitopaikkaansa, joten päiväkoti voi olla kauempanakin kodeista. Eikö päivähoitoa voida järjestää Nekalan koululle, etenkin jos tarve Koivistonkylän suunnalla on suuri?

Koulumatka Järvensivulta ja Palvaaniemestä Nekalaan on pitkä ja vaarallinen. Matkalla on mm. monta vilkasliikenteistä tietä ylitettävänä ja järkevää linja-autoyhteyttä ei ole tarjolla. On kohtuutonta vaatia, että 9 -12 -vuotiaat pystyisivät turvallisesti ja sopivassa ajassa kulkemaan itsenäisesti kouluun kaikissa keliolosuhteissa. Myös Iidesjärvi on kierrettävä. Ilmastonmuutoksen myötä järven jää ei ole enää talvisin niin kantava, että riskitön järven ylittäminen olisi mahdollista.

Päivähoidon tarpeen lisääntyessä emme hyväksy, että asia ratkaistaan Järvensivun koulun oppilaiden siirtämisellä 3. luokalta Nekalan kouluun. Järvensivun kouluun on mahduttava alueen kaikki 1-6 luokkien oppilaat, vaikka remontoinnin yhteydessä koulurakennukseen tulisikin päivähoidon lisäksi myös muuta toimintaa. Suunniteltu neuvolatoiminta koululla olisi erittäin hyvä asia. Näin terveydenhoitajakin olisi läsnä koululla toivottavasti jokaisena arkipäivänä.

Alueella asuvien lasten ja vanhempien etu on 1-6 luokkien yhtenäinen ja turvallinen koulupolku. Lähipalvelujen kehittämiseen kuuluu myös oikeus käydä lähikoulua.

Adressi toimitetaan Tampereen Kaupungin apulaispormestari Sirkkaliisa Virtaselle 18.11.2008. klo 18 Järvensivun koululla. Tervetuloa tilaisuuteen!!

Niina Haapasalo, Järvensivun Koulun vanhempainyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään