Joensuun emokarhua ja sen pentuja pitää saada auttaa

2.10.21 Lisäys

Eilen poliisi tiedotti, että Joensuun (Enon) karhusta ja sen neljästä pennusta on tehty ensimmäinen havainto kolmeen kuukauteen viime lauantaina. Poliisin asettama lopetusmääräys emokarhulle on voimassa 24.10 asti.  Poliisi ei edelleenkään ole tehnyt virka-apupyyntöä auttajatiimille. Siksi tätä vetoomusta kannattaa edelleen allekirjoittaa ja jakaa. Vetoomus on jo kerran lähetetty Itä-Suomen poliisille siihen mitään vastausta saamatta.

Myös Suomen eläinoikeusjuristit ry on nyt ottanut kantaa karhuemon ja sen pentujen auttamiseksi.

"Suomen eläinoikeusjuristit ry katsoo, että sekä kansallinen että EU-lainsäädäntö velvoittavat Itä-Suomen poliisia auttamaan Joensuun karhuemoa. Eläinsuojelulain 14 §:n 4 momentin mukaan sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa luonnonvaraista eläintä on pyrittävä auttamaan.

Karhu on Euroopan unionissa suojeltu laji. EU:n luontodirektiivin 16 artiklan nojalla eläin voidaan tappaa vain, jollei muuta tyydyttävää ratkaisua ole. Koska Joensuun karhuemon tapauksessa on olemassa muitakin vaihtoehtoja kuin tappaminen, poliisi on ensisijassa velvollinen auttamaan karhuemoa."

24.8.21 Lisäys

Tänään metsästäjät ovat tappaneet toisen raudat tassussa kulkevista emokarhuista (Lieksan karhu) sekä tämän kaksi pentua. Toinen Joensuun karhu pentuineen on vielä hengissä, joten tämä vetoomus on edelleen ajankohtainen. Joensuun karhunpennut ovat alle vuoden ikäisiä ja niitä ei saa lain mukaan tappaa eikä poliisi pennuille ole poikkeustappolupaa antanut. Pennut ovat kuitenkin monien asiantuntijoiden mielestä liian pieniä selviämään ilman emoa. Auttajatiimi on edelleen valmiina auttamaan nukuttamalla karhun jos vain Itä-Suomen poliisi peruu emon tappoluvan. Eli edelleen kannattaa jakaa tätä vetoomusta.

22.8.21
Vaadin, että Itä-Suomen poliisin antama tappolupa pienpetorautaan astuneelle  emokarhulle (Joensuun karhulle) perutaan. Auttajatiimi on koossa ja olisi valmis auttamaan.

Taustatietoa:
"Itä-Suomen poliisi päätti uusia Joensuun emokarhun tappoluvan, vaikka karhulla on neljä pientä pentua mukanaan ja pelastusoperaatio viittä vaille valmis. Päätös on epäeettisyydessään tyrmistyttävä.

Raudat ovat emokarhun tassussa ilmeisesti vain kevyesti kiinni. Karhun nukuttamiseen tarvittava pitkän kantovälin nukutuskivääri saapuu Suomeen näinä päivinä ja karhun pelastusoperaatioon on ilmoittautunut mukaan mm. eläinlääkäri sekä suomalainen karhuosaamisen huippuasiantuntija, joka on aiemminkin nukuttanut karhuja. Tämä emokarhu olisi luultavasti varsin helposti pelastettavissa.

Jos emo ammutaan, tulevat sen pennut jäämään orvoiksi. Todennäköisyys, että ne selviävät yksin talvesta, on pieni (muun väittäminen perustuu yksittäistapaukseen). Eivät pennut pysyttelisi emonsa luona puolentoista vuoden ajan, jos selviäisivät omillaan jo puolivuotiaina; esim. ensimmäinen talviuni vaatii paljon ravintotankkausta ja pesän rakentaminen opettelua, ja molemmissa emon apu on tärkeää. Tässä toimitaan nyt luonnonkulkua vastaan, sillä poikasten selviytymistaidot ovat keskeneräisiä. Orvot pennut myös jäävät yksin keskelle juuri alkavaa metsästyskautta, jolloin runsaslukuiset metsästyskoirat juoksentelevat metsissä – pauke, koirat ja emon äkillinen kuolema ovat helposti tuhoisa yhdistelmä. Pentujen hätä ja stressi tulevat olemaan mittavia."

Näin kirjoittaa eläin- ja ympäristöfilosofi Elisa Aaltola Facebookissa.

Rautakarhun ja sen pentujen puolesta on ottanut kantaa myös Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio Twitterissä: "”Voisiko armo käydä oikeudesta? Mitä menetetään siinä, jos emokarhun auttajille annettaisiin mahdollisuus”, Haukio kysyi keskiviikkona ja liitti viestiinsä tunnisteet #karhu #inhimillisyys #elämänkunnioitus."

Vetoomus tullaan luovuttamaan asianosaisille päättäjille.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Jutta Orovala näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…