Joensuun emokarhua ja sen pentuja pitää saada auttaa

24.8.21 Lisäys

Tänään metsästäjät ovat tappaneet toisen raudat tassussa kulkevista emokarhuista (Lieksan karhu) sekä tämän kaksi pentua. Toinen Joensuun karhu pentuineen on vielä hengissä, joten tämä vetoomus on edelleen ajankohtainen. Joensuun karhunpennut ovat alle vuoden ikäisiä ja niitä ei saa lain mukaan tappaa eikä poliisi pennuille ole poikkeustappolupaa antanut. Pennut ovat kuitenkin monien asiantuntijoiden mielestä liian pieniä selviämään ilman emoa. Auttajatiimi on edelleen valmiina auttamaan nukuttamalla karhun jos vain Itä-Suomen poliisi peruu emon tappoluvan. Eli edelleen kannattaa jakaa tätä vetoomusta.

22.8.21
Vaadin, että Itä-Suomen poliisin antama tappolupa pienpetorautaan astuneelle  emokarhulle (Joensuun karhulle) perutaan. Auttajatiimi on koossa ja olisi valmis auttamaan.

Taustatietoa:
"Itä-Suomen poliisi päätti uusia Joensuun emokarhun tappoluvan, vaikka karhulla on neljä pientä pentua mukanaan ja pelastusoperaatio viittä vaille valmis. Päätös on epäeettisyydessään tyrmistyttävä.

Raudat ovat emokarhun tassussa ilmeisesti vain kevyesti kiinni. Karhun nukuttamiseen tarvittava pitkän kantovälin nukutuskivääri saapuu Suomeen näinä päivinä ja karhun pelastusoperaatioon on ilmoittautunut mukaan mm. eläinlääkäri sekä suomalainen karhuosaamisen huippuasiantuntija, joka on aiemminkin nukuttanut karhuja. Tämä emokarhu olisi luultavasti varsin helposti pelastettavissa.

Jos emo ammutaan, tulevat sen pennut jäämään orvoiksi. Todennäköisyys, että ne selviävät yksin talvesta, on pieni (muun väittäminen perustuu yksittäistapaukseen). Eivät pennut pysyttelisi emonsa luona puolentoista vuoden ajan, jos selviäisivät omillaan jo puolivuotiaina; esim. ensimmäinen talviuni vaatii paljon ravintotankkausta ja pesän rakentaminen opettelua, ja molemmissa emon apu on tärkeää. Tässä toimitaan nyt luonnonkulkua vastaan, sillä poikasten selviytymistaidot ovat keskeneräisiä. Orvot pennut myös jäävät yksin keskelle juuri alkavaa metsästyskautta, jolloin runsaslukuiset metsästyskoirat juoksentelevat metsissä – pauke, koirat ja emon äkillinen kuolema ovat helposti tuhoisa yhdistelmä. Pentujen hätä ja stressi tulevat olemaan mittavia."

Näin kirjoittaa eläin- ja ympäristöfilosofi Elisa Aaltola Facebookissa.

Rautakarhun ja sen pentujen puolesta on ottanut kantaa myös Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio Twitterissä: "”Voisiko armo käydä oikeudesta? Mitä menetetään siinä, jos emokarhun auttajille annettaisiin mahdollisuus”, Haukio kysyi keskiviikkona ja liitti viestiinsä tunnisteet #karhu #inhimillisyys #elämänkunnioitus."

Vetoomus tullaan luovuttamaan asianosaisille päättäjille.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jutta Orovala voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…