Juvanpuiston esiopetuksen hallinnollinen asema on säilytettävä

Allekirjoittamalla tämän adressin vastustat Juvanpuiston koulun esiopetuksen siirtämistä varhaiskasvatuksen alaisuuteen. Samalla annat äänesi nykyisten esiopettajien tehtävässään jatkamisen puolesta.

Adressi on lähetetty lautakunnan jäsenille 15.12.2011 klo 12. Allekirjoituksia voi edelleen jättää mahdollista tulevaa tarvetta varten.

Alla taustatietoa.

****

Tässä lyhyesti asian ydin:
Espoon kaupungin hallitus päätti 2009, että OVTESin (opetushenkilöstön virka- ja työehtosopimus) mukaan palkatut esiopettajat vaihdetaan vaiheittain halvempiin KVTESin (kunnallinen yleinen virka- ja työehtosopimus) mukaan palkattuihin esiopettajiin siirtämällä esiopetus koulujen rehtoreiden alaisuudesta varhaiskasvatukselle.

Suomenkielinen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta päättää torstaina 15.12. siirretäänkö Juvanpuiston koulu varhaiskasvatuksen alaisuuteen. Mikäli näin päätetään, nykyiset esiopettajat siirretään toisiin kouluihin esiopettajiksi ja tilalle palkataan uudet, mutta edullisemmat, esiopettajat. Turhia sijoituskoulumuutoksia.

Alla vielä tämän adressin tekijän kirjelmä kyseiselle lautakunnalle.

****

Viite: Suomenkielisen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunnan kokous 15.12.2011/Asia nro 6

Arvoisat suomenkielisen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet sekä varajäsenet!

Olen pohjoisespoolainen viiden lapsen kotiäiti ja esiopetuksen asiakas. Olen myös Juvanpuiston koulun vanhempainyhdistyksen jäsen sekä Niipperin naperot ry:n kannattaja.

Sain perjantaina 9.12. kuulla Juvanpuiston koulun esiopetuksen mahdollisista muutoksista kaudesta 2012-2013 alkaen, minkä vuoksi tutustuin tarkemmin kaupungin hallituksen sekä lautakuntanne aiempiin päätöksiin aiheeseen liittyen. Taustat ovat siis tiedossa. Olen myös lukenut ehdotuksen, jonka joukko opetuspuolen ja varhaiskasvatuksen virkamiehiä on teille laatinut tulevan kokouksenne päätöksenteon pohjaksi.

Papereista ja virkamiesten esityksistä ette näe Juvanpuiston koulun nykyisten esiopettajien, heidän avustajiensa ja etenkin tämän kyseisen esiopetustiimin saumattoman yhteistyön koko koulun toiminnalle tuomaa positiivista aineetonta arvoa [engl. intangible asset]. Tiesitkö sinä, että päätökselläsi et vaikuta vain neljän aikuisen työympäristön mahdolliseen muutokseen vaan satojen lasten jokapäiväiseen arkeen? Tämän virkamiehet unohtivat mainita esityksessään.

Kaupungin hallituksen päätös 15.12.2009 mahdollistaa sen, että poiketen virkamiesten ehdotuksesta, Juvanpuiston koulun esiopetus voidaan säilyttää ennallaan opetustoimen alaisuudessa ja nykyiset OVTESin mukaan palkatut esiopettajat voivat pitää virka-asemansa sekä nykyisen toimipisteensä.

Tavoitellessaan säästöjä kaupungin hallitus päätti vaihtaa koulujen esiopettajat nykyisistä edullisempiin. Pidemmällä tähtäimellä säästöä saadaankin niin esiopettajien alenevista palkkakuluista, kuin heidän hyödynnettävyydestään päiväkotien lomasijaisuuksien tekijöinä. Tätä päätöstä ei kuitenkaan pidä tulkita siten, että muutoksia on tehtävä lasten ja asiakasperheiden kustannuksella. Kaupungin hallitushan päätti myös, että ”yhden virkaehtosopimuksen periaatetta toteutetaan ensisijaisesti muilla käytössä olevilla keinoilla kuin sijoituskoulumuutoksilla”, mikä puoltaa nykyisen yksikön säilyttämistä Juvanpuiston koululla ennallaan.

Muistakaa toteuttaa Espoon arvoja päätöksenteossa ja miettikää vielä seuraavia tosiasioita ennen torstain 15.12. kokousta ja lopullista päätöstänne esiopetuksen järjestämisestä Juvanpuiston koululla.

Asukas- ja asiakaslähtöisyys on Espoon arvoista ensimmäinen. Pohjois-Espoon alueelle on tyypillistä suuret monilapsiset perheet. Siten myös Juvanpuiston koulun asiakas on hyvin todennäköisesti perhe, jossa on useampi kuin yksi tai kaksi lasta. Suhde esiopettajiin on monella perheellä muodostunut isompien sisarusten kanssa ja on tärkeää, että yhteistyö saman esiopettajan kanssa voi jatkua myös perheen muiden lasten kohdalla. Kaupungin hallitus on 15.12.2009 päätöstä tehdessään pohjannut esitykseen, jonka selostuksessa asiakasnäkökulman kohdalla puhutaan loogisesta jatkumosta, pysyvästä henkilökunnasta ja yhteistyöstä saman tahon kanssa.

Keskusteluissa nykyisten ja tulevien Juvanpuiston koulun esiopetusyksikön asiakkaiden kanssa on tullut toistuvasti esiin tarve juuri tämän yksikön toiminnan tyyppiselle esiopetukselle, väheksymättä kuitenkaan päiväkotien antamaa esiopetusta. Säilytetään tämä yksikkö asukaslähtöisyyden arvon mukaisesti ennallaan.

Suvaitsevaisuus ja tasa-arvo. Kaupungin hallituksen 2009 tekemässä päätöksessä on huomioitu tasa-arvo esiopettajien työehtojen suhteen. Kaupungin hallitus on kuitenkin päätöksellään, että maahanmuuttajien valmistavaa esiopetusta antaa jatkossakin aina OVTESin mukaan palkattu esiopettaja, saattanut maahanmuuttajalapset sekä heidän kanssaan samoihin esiopetusryhmiin sijoitetut lapset ylempiarvoiseen asemaan kuin muut esiopetusikäiset lapset. Tätä kai kutsutaan rasismiksi.

Mikäli varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta nyt päätöksellään siirrättää Juvanpuiston koulun OVTES esiopettajat muualle, toimii se vastoin espoolaisten lasten tasa-arvoista kohtelua.

Luovuus ja innovatiivisuus. Kumppanuus ja yhteisöllisyys.

Olkaa päätöksenteossa luovia ja innovatiivisia – kaikki ei aina ole niin yksinkertaista kuin miltä se virkamiesten esityksessä näyttää. Todellista kumppanuutta ja yhteisöllisyyttä osoittaa lautakunnan jäsenten kyky kuunnella asukkaita ja toimia asukasnäkökulmasta käsin pelkän virkamiesten paperilla pyörivän maailman sijasta.

Tuloksellisuus ja vaikuttavuus. Tuloksia mitataan virkamiestasolla vain rahassa – mitä viivan alle jää, merkitsee. Valitettavasti unohdetaan aineettomien vahvuuksien tuoma arvo. On laajemmin ajateltuna kannattavampaa säilyttää toimiva tiimi ja laajentaa sitä kuin luoda uusi hatara yksikkö. Nykyisen Juvanpuiston koulun esiopetusyksikön toiminta on todella vaikuttavaa. Jos tämä toiminta hajotetaan ja uudet KVTES opettajat palkataan, se mitä uusien opettajien alemmissa palkoissa saatettaisiin säästää, todennäköisesti tulee ajan myötä vastaan uusina kuluina lasten kohonneena erityisen tuen tarpeena.

Kestävä kehitys. Juvanpuiston kouluun kaudeksi 2012-2013 suunniteltu uusi esiopetusryhmä on koulun rehtorin mukaan väliaikainen. On enemmän kestävän kehityksen periaatteen mukaista säilyttää jatkuvuus työolosuhteiden ja asiakaskontaktien kannalta kuin tehdä asiakkaiden näkökulmasta radikaaleja muutoksia väliaikaisen järjestelyn vuoksi. Kestävää kehitystä on myös huomioida Espoon kaltaisen kaupungin alueelliset erot esimerkiksi väestörakenteessa ja huomioida näiden erojen mukaiset tarpeet myös muiden kuin maahanmuuttajien osalta.

Yllä oleviin perusteluihin vedoten esitän seuraavan päätösehdotuksen kokouksen 15.12.2011 asiaan nro 6:

Suomenkielinen varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta päättää, että lukuvuodesta 2012-2013 alkaen Latokasken, Meritorin ja Veräjäpellon koulujen esiopetus siirtyy opetustoimelta varhaiskasvatuksen vastuulle. Lisäksi uusi esiopetusryhmä Karhusuon koululla aloittaa varhaiskasvatuksen toimintana. Juvanpuiston koulun sekä muiden esiopetusyksiköiden osalta esiopetuksen järjestämisvastuu pysyy ennallaan toistaiseksi.

Olen ymmärtänyt, että lautakunnan on omissa päätöksissään noudatettava kaupungin hallituksen päätöstä. Kaupungin hallituksen päätöksen kohdat ovat kuitenkin ristiriitaiset sekä keskenään että etenkin kaupungin arvojen kanssa. Lautakunta saa tehdä järkeviä päätöksiä ja sen tehtäväksi jääneekin löytää se kultainen keskitie.

Sosiaali- ja terveyslautakunta toimi mielestäni vastoin Espoon arvoja ajaessaan alas Juvanpuiston neuvolan – ei liene kestävän kehityksen mukaista tai taloudellista saati asiakaslähtöistä lakkauttaa toimiva yksikkö kansalaisadressista huolimatta kasvavalla alueella, jonne todennäköisesti parin vuoden päästä avataan neuvola uudelleen.

Onneksi varhaiskasvatus- ja opetuslautakunta osaa toimia viisaammin, ja näkee papereiden sijaan ne ihmiset, lapset ja perheet, joihin päätökset vaikuttavat. Päättäessänne ehdotukseni mukaisesti, toimitte oikein kaikkien asianosaisten näkökulmasta virkamiehiä lukuun ottamatta.