Kauniaisten lähimetsäpäiväkotien toimintaa jatkettava

Toimitettu Kaunaisten kaupungille 18.03.2013:

Kuntalaisaloite

Lähipäivähoidon sekä luonnonläheisen ja laadukkaan päivähoidon puolesta: Heikelintien ja Satuvuoren päiväkotien toimintaa on jatkettava

Tavoitteet lapsiperheystävälliselle päivähoidolle on laadittava

Me allekirjoittaneet vaadimme

1. että arvokkaiden ja ainutlaatuisten Heikelintien ja Satuvuoren päiväkotien toiminta jatkuisi.

2. että määritellään sidosryhmien hyväksymät tavoitteet päivähoidolle.

3. että historiallisesti arvokkaiden rakennusten kunnosta pidetään erityisen hyvää huolta.

1. Heikelintien ja Satuvuoren päiväkotien toimintaa on jatkettava

Perheiden näkökulma on tärkeä Kauniaisten kaupungille, koska perheväestön osuus on Kauniaisissa suurempi kuin keskimäärin pääkaupunkiseudullai ja ikärakenteen tasapainottamiseen ja väestön kasvun saavuttamiseen tarvitaan uusia lapsiperheitä alueelleii. Selvityksessä (Kaupungin päiväkotiverkostoselvityksessä 2020 (20.5.2010)ii (myöhemmin ”selvitys”) tunnistettiin lapsiperheiden toivomukset. Juuri Heikelintien, Satuvuoren (ja entisen Metsämajan) päiväkodit vastaavat näihin.

Looginen johtopäätös on että molempien päiväkotien on oltavia osa tarjottavaa päivähoitoa.

Kyseiset päiväkodit ovat lähellä metsää ja luontoa. Tämä tuo lapsille ja henkilökunnalle lyhyellä ja pitkällä aikavälillä etuja terveyteen, hyvinvointiin ja kasvatukseen sekä edistää oppimistaiii. Lähimetsäpäiväkodin toiminnan lisäarvo on myös virallisesti arvostettu esimerkiksi opetusministeriössäiv. Toiminnan jatko mahdollistaa ympäristökasvatuksen aseman vahvistamisen ja edistää kestävää kehitystä, molemmat ovat hallitusohjelman tavoitteitav.

Päiväkotien toiminnan jatkaminen ei edellytä korkeita kustannuksia suhteessa uusien yksiköiden rakentamiskustannuksiin.

Heikelintien ja Satuvuoren päiväkotien toimintaa on jatkettava.

Kustannuksista

Kun kustannusvertailua käytetään päätöksenteossa, on käytettävä luotettavia, tarkkoja menetelmiä eri vaihtoehtojen kustannusten arviointiin. Jokaiselle kohteelle on laskettava oma arvio. Selvityksessä kunnostamiskustannusten arviot ovat karkeita, menetelmä on liian suurpiirteinen ja yhdyskuntatoimen kokemus ja osaaminen on jätetty kokonaan hyödyntämättä, joten laskelmien tulokset ovat epäluotettavia, eikä niitä voi käyttää sellaisenaan suoraan päiväkotiverkoston kehityksen suunnitteluun.

Selvityksessä arviointiin kunnostamiskustannukset Satuvuoren päiväkodille 30-500 k€ (jossa on tilaa 44 lapselle) ja Heikelintien päiväkodille 185-620 k€ (43 paikkaa). Uusien päiväkotien perustamiskustannukset arviointiin 10,65 milj.€ 267 lapselle.

Allaolevassa taulukossa esitellään kustannusarvio, k€/ paikka:

paikkamäärä

Minimi (k€)

Minimikustannus k€/lapsi

Maksimi (k€)

Maksimikustannus k€/lapsi

Satuvuori

Heikelintie

Uudet päiväkodit

???

????

Henkilökustannusten osalta käytetään selvityksessä seuraavaa argumenttia: ”Isot yksiköt vähentävät selvästi vuokratyövoiman tarvetta, kun lyhyitä poissaoloja voidaan paikata talon sisäisillä väliaikaisilla siirroilla, jolloin myös henkilöstökustannukset ovat paremmin hallittavissa ja ennustettavissa.”. Argumentti ei ole pätevä paikkakunnalla jossa yksiköiden välillä on etäisyyttä alle 2 kilometriä.

Kun vertaillaan eri vaihtoehtojen kustannuksia ja puhutaan päiväkodeista, on otettava huomioon päiväkotien koko elinkaari tai ainakin sopivan pitkä aikaväli.

Me korostamme että Satuvuoren ja Heikelintien toiminnan arvo on niin korkea että KANNATTAA korjata ja jatkaa toimintaa.

Lapsiperheiden tärkeys ja mikä on heille tärkeää

Väestön kasvun ja ikärakenteen tasapainottamisen saavuttamiseksi, Kauniaisten kaupunki tarvitsee uusia asukkaita ja veronmaksajia. Selvityksessä todetaan: ”Nuoria ja lapsiperheitä toivotaan muuttavan alueelle, jotta ikäjakauman vinoutumaa saataisiin korjattua”. Eli johdonmukaisuuden nimessä, päätösten tulisi olla lapsiperheille myönteisiä.

Selvityksessä on koottu vanhempien ja lasten toivomukset uusille päiväkotirakennuksille seuraavasti: ”Vanhemmat toivovat, että heille tarjottaisiin erilaisia vaihtoehtoja päivähoitomahdollisuudeksi ja huomioitaisiin perheiden erilaiset tarpeet [...] Vanhempien toiveissa päiväkoti on pieni ja kodinomainen luonnon keskellä sijaitseva rakennus, jonne on vaivatonta kulkea autolla tai kävellen. […] Monet vanhemmista kiittelivät Metsämajan ja Heikelintien päiväkotien ympäristöä.[...] Toiveena on, että päiväkodin lähiympäristö tarjoaisi paljon erilaisia retkeilymahdollisuuksia, joita päiväkodissa sitten hyödynnettäisiin.” ja ”Eniten lapset toivoivat metsään ja luontoon liittyviä retkiä, kuten puukiipeilyä, majan tai teltan rakentamista sekä metsään tai rannalle menoa.”

Nämä kaikki kriteerit täyttävät parhaiten juuri Heikelintien ja Satuvuoren (ja entisen Metsämajan) päiväkodit.

→ jos pienet arvokkaat lähimetsäpäiväkodit jotka sijaitsevat eri puolella kaupunkia suljetaan, toimitaan vanhempien ja lasten toiveiden vastaisesti. Kaupungin tavoitteet ja toiminta ovat siis ristiriidassa.

Sijainti: tasaisesti ympäri kaupunkia

Selvityksessä asetetaan tavoitteeksi ”Päiväkoteja tulee olla mahdollisimman tasaisesti ympäri kaupunkia, jotta kaikilla perheillä olisi lyhyt matka päiväkotiin.”

Näin ei ole vuonna 2013 eikä tilanne paranee sulkemalla ainoat pienet päiväkodit jotka sijaitsevat lähellä metsää ja luontoa.

Päiväkoti on oltava niin lähellä että myös autottomat perheet viihtyisivät. Koska lähipäiväkotiin pääsee myös jalan ja pyörällä, lapset oppivat varhain liikkumaan omin voimiin. Se tukee heidän itsenäistymistään ja lisää todennäköisyyttä, että lapset liikkuvat myöhemminkin säännöllisesti. Myös vanhemmat saavat paremmat mahdollisuudet ulkoiluun ja säännölliseen liikuntaan kun he voivat viedä ja hakea lapset lyhyen matkan päästä kotoa.

Autoliikenteen vähentyessä, turvallisuus paranee.

Kaupungin kuva lapsiperheille

Kaupungintalon seinään heijastetaan kauniita sanoja Kauniaisesta. Yksi kuntalainen huomioi että Kauniaisessa ”kaikki on lähellä”. Suunnitelma sulkea lähipäiväkodit varmistaa että pian tilanne muuttuu ja sen kanssa kärsii myös kaupungin imago varsinkin lapsiperheiden silmissä.

Kauniaisten kaupungille on erittäin tärkeää olla lapsiperheille haluttu asuinpaikka. Sen takia on kuunneltava perheitä: heidän mielipiteitä, sitä mitä he arvostavat ja varsinkin mitä he vaativat asuinkunnaltaan. Hyvä maine lapsiperheille sopivana paikkana edellyttää Kauniaisten kaupungin päättäjiltä lapsiperheiden vaatimusten ja mielipiteiden kunnioitusta.

Monet perheet tulevat Kauniaisiin tai jäävät Kauniaisiin siksi – tai osittain siksi – että kaupunki tarjoaa monipuolisia palveluja perheille. Päivähoito, leikkitoiminta, avoin perhetoiminta ja ryhmäperhepäivähoito muodostavat monipuolisen tarjonnan. Kun pienet, lähimetsä-, lähipäiväkodit suljetaan, monipuolisen palvelutarjonnan rapautuminen lähestyy sietämätöntä tasoa. Tasapaino on säilytettävä niin, että sekä perheille jotka hoitavat lapsia kotona pitkään että lapsille jotka käyvät päivähoidossa on riittävästi tilaa, resursseja, joustavuutta ja vaihtoehtoja. Jokaiselle lapselle on oltava ainakin yksi vaihtoehto joka vastaa kieli-, ikä- ja päiväkodin sijaintivaatimuksiin. Jos lähipäiväkodit suljetaan, monille ei ole enää sopivaa päiväkotipaikkaa.

→ Näin ollen, päättäjien on korjattava linjaukset joiden mukaan tasapainotetaan kaupungin taloutta päivähoidon palvelujen laadun kustannuksella ja päättäjien on varmistettava että Heikelintien ja Satuvuoren päiväkotien toiminta jatkuu muiden yksiköiden ja palvelujen rinnalla.

Lähimetsien ja luonnon läheisyyden tuomat edut: terveys ja hyvinvointi, kasvatus, kestävä kehitys

Päiväkotien pieni etäisyys kotoa ja läheiset metsät vaikuttavat positiivisesti lasten ja henkilökunnan terveyteen ja hyvinvointiin. Tämä tuo terveyskustannusten säästöjä. Selvityksessä olevat kustannustehokkuuden laskelmat eivät ottaneet huomioon terveyskustannusten säästöjä, joita lähimetsä- rauhallinen päiväkoti tuo sekä lasten että henkilökunnan terveyden ja hyvinvoinnin paranemisen kautta. Osa mielenterveysongelmista ja sydänsairauksista johtuu välillisesti stressistä. Akuutti ja krooninen stressi sekä riittämätön stressistä palautuminen aiheuttavat pitkäaikaisia terveyshaittoja. Luontoympäristö on monille yksi tärkeä keino hallita elämän paineita ja ehkäistä sairauksia.vi Vuonna 2009 tehdyn tutkimuksen mukaan suurin osa [Helsinkiläisistä] löysi mielipaikkansa [...] edelleen luonnostavii.

Luonnossa oleskelu tai luonnon läheisyys on todettu tuottavan lukuisia etuja hyvinvoinnin ja mielenterveyden kannalta (kts .liitte 1 ja lähteet lopussa): se parantaa huomiokykyä, kohottaa itsetuntoa, lievittää stressiä, edesauttaa terveellistä sosiaalikäyttäytymistä, vähentää sosiaalista toimintahäiriöitä, parantaa lannistumattomuutta, tukee psykologista toimintaa ja vähentää ahdistusta. Se edistää leikkien monipuolisuutta ja luovuutta, kielenkehitystä sekä yhteisöllistä osaamista ja positiivisia tunteita toisia kohtaan.

Luonnossa oleminen nopeuttaa parantumista sairauksista sekä vähentää sairastumista ja kuolleisuuttaviii. Varsinkin metsäympäristö parantaa vastustuskykyä.ix

Luonnossa liikkuminen kehittää myös lasten motorisia taitoja. Luonnossa leikkimisen on myös todettu kehittävän lasten keskittymiskykyä, itsekuria, terveyttä sekä päättely ja havainnointikykyä. Lapset ovat myös rauhallisempia. Säännöllinen luonnossa oleminen lisää kognitiivista toimintaa. Lasten luontosuhde - kestävän kehityksen edellytys – vahvistuu lapsen vietettyä aikaa metsässä, suolla tai järvellä.

Pienten ryhmien edut (mm. pienempi infektioiden riski) vahvistetaan pienellä yksiköiden koolla.
Pienet lähimetsäpäiväkodit tuovat mahdollisesti aliarvioituja säästöjä kun vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ulottuvat lapsen ja henkilökunnan päivähoitoajasta henkilöiden koko loppuelämään.

Virallisten ohjelmien näkökulma

Hallituksen ohjelmassav todetaan ”Hallituksen tavoitteena on tehdä tulevaisuuden Suomesta hiilineutraali yhteiskunta, nostaa Suomi ympäristöteknologian ykkösmaaksi ja kehittää Suomesta maailman ympäristötietoisin kansakunta.[...] Hallitus tavoittelee Suomea, joka on maailman eturintamassa ympäristöystävällisessä, resurssi- ja materiaalitehokkaassa taloudessa sekä kestävien kulutus- ja tuotantotapojen kehittäjänä. Ympäristötavoitteiden saavuttaminen edellyttää toimia kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla. ” näin olen, ympäristökasvatus, vahva luontosuhde ja lyhyt matka päiväkotiin edesauttavat hallitusohjelman toteutumista.

Päiväkodeista kävelyetäisyydellä sijaitsevat metsät ovat lasten kannalta tärkeitä oppimis-, liikunta- ja leikkiympäristöjä.

Myös opetusministeriö tunnistaa lähimetsän arvon oppimisympäristönä ja myönsi rahoitusta ”luonnossa kotonaan”- pedagogiikan toiminnan valtakunnalliselle kehittämiselle vuonna 2006. Pedagogiikan perusajatuksena on, että lapsen tarve tyydyttää tiedonhaluaan, liikkua ja kokea yhdessäoloa toteutuvat parhaiten luonnossa – kaikkina vuodenaikoina, säällä kuin säällä.

Maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa METSO-ohjelmaan kuuluvaa Koulumetsä arvoonsa hankettax. Koulumetsä on koulua tai päiväkotia lähellä oleva pysyvä metsäluontokohde, joka sopii opetus- ja kasvatuskäyttöön sekä lasten ja nuorten virkistykseen. Metsää käytetään eniten hyödyksi jos se on lähellä, alle 300 metrin päässä. Koulut ja päiväkodit arvostavat metsäluontoa lähelläänxi. Suomen luonnonsuojeluliiton tekemä Koulumetsäkyselyxii paljasti, että oikean metsän tuntu koetaan tärkeänä päiväkotien ja koulujen käyttämissä lähimetsissä.

Lisäksi, lähipäiväkodin piha toimii lähileikkipuistona iltaisin ja viikonloppuisin. Koska virkistyspaikka on lähellä, kuntalaiset pääsevät liikkumaan lasten kanssa turvallisessa, heille sopivassa ympäristössä jossa he voivat kohdata muita lapsiperheitä.

Heikelintien päiväkoti on kaiken lisäksi keskellä Gallträskin aluetta jonka historiallinen, kulttuurinen ja esteettinen arvo on kiistaton.

→ Näin ollen lähipäiväkodeilla on terveydellinen, sosiaalinen, ekologinen ja yhteisöllinen positiivinen vaikutus.

2. Tavoitteet päivähoidolle

Päiväkotiverkoston kehittämiseksi, tehtiin analyysi vuonna 2010 (selvitys), mutta se on puutteellinen eikä sen perustella ole määritelty julkisia tavoitteita eikä laadittu strategiaa tai toimintasuunnitelmaa.

Tällä hetkellä päätökset päivähoidosta eivät voi olla perusteltuja koska:

• päätökset perustuvat selvitykseen eivätkä tavoitteisiin,

• tavoitteet ovat epämääräisiä,

• aikataulu on epämääräinen,

• strategiaa tai tavoitteita ei ole olemassa,

• selvitys johon osa päätöksistä viittaa käyttää puutteellisia menetelmiä,

• selvitys jonka perusteella päätökset tehdään on vanhentunut

Metsämajan päiväkodin sulkeminen vanhempien toiveen vastaisesti, heikensi luottamusta siihen että päivähoidon päätöksenteko on riittävän demokraattista ja läpinäkyvää. Kauniaisten kaupungin on laadittava sidosryhmien hyväksymät tavoitteet ja strategia päivähoidolle. Tavoitteiden määrittelemiseen on käytettävä vankkaa, ajantasaista, tieteellistä analyysia.

Ilman strategiaa päätöksenteossa esiintyy lukuisia ongelmia. Tässä muutama esimerkki: päämäärä jää valitsematta tai toteuttamatta, päätökset voivat olla ristiriidassa keskenään, suunta johon päätökset vievät voi olla ristiriidassa päämäärän kanssa, perustelut ovat virheellisiä, läpinäkyvyys on olematon, epävarmuus sekä lapsiperheille että kaupungin työntekijöille on suuri, tiedotus on puutteellista, jolloin luottamus on heikkoa. Lisäksi, resursseja käytetään epätehokkaasti, väärinkäsitykset ja mielikuvat vaikuttavat päätöksentekoon, sen sijaan että asiat käsiteltäisiin tietyn raamin puitteissa.

Selvityksestä puuttuu myös eri vaihtoehtojen riskianalyysi.

3. Kunnossapito

Meitä huolestuttaa että Metsämajan päiväkodin rakennus on arvioitu kalliiksi remontoida päiväkoti-käyttöön ja arvion perusteella on tehty päätös joka mahdollistaa toisen projektin toteuttamisen (lisää asuinrakentamista Etelä-Gallträskin kortteliin). Monet pienet päiväkodit suljettiin vedoten korkeisiin remontointikustannuksiin.

Rakennukset on pidettävä kunnossa. Tämä koskee myös rakennuksia joiden kohtalo on muutoksen tai mahdollisen muutoksen takia epävarma. Mikäli taloudellisia syitä käytetään päätösten perusteluina on talousarvioiden oltavia julkisia, tarkkoja, puolettomia ja ajan tasalla.

Liitte 1. Tutkimustietoja.

Liite 2. Lähteet.