Perussanoman "Evoluutiobiologiaan" myös kriittinen puheenvuoro

Pauli Ojala
Adressin tekijä

#26 Gazan kampus

06.06.2010 13:23

Kun keskustelen kristinuskon kannattajan kanssa kuten on laita tässä adressissa, voin argumentoida Kirjoitusten pohjalta. Jos yhteistä pohjaa ei ole, on tilanne kuin Paavalilla Ateenassa. Silloin argumentoin luonnontieteen tai vaikka lautamiesjärjen pohjalta - mistä vaan lähin yhteinen pohja löytyy. Eli silloin en tietenkään voi vedota Raamattuun.

Sinulle samoin kuin mielikuvitustaan käyttäneille noin sadan feikkinimen keksijälle voin viitata esimerkiksi seuraaviin esseisiini luomisen puolesta makroevolutionismia vastaan:

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Haeckelianlegacy_ABC5.pdf

(Tiedeväärennöksistä joita on kierrätetty oppikirjoissa vaikka ne väärennöksiksi tiedettiin. Julkaistu alkioiden kantasolujen etiikkaa käsittelevässä Challenges in Bioethics from Asia -tiedekirjassa.)

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Lokeronvaltaajat.htm

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Hysteria.htm

(Julkaistu saapasjalkabiologien ainejärjestölehdessä Symbiontissa.)

http://www.helsinki.fi/~pjojala/Inocula.htm

(Julkaistu mikrobiologien kiltalehdessä Inoculassa.)

www.helsinki.fi/~pjojala/Raamatun_arkeologinen_arvo.htm

(Ei julkaistu kuin webissä, mutta siltä varalta että jotakin raamattuopiston alkuperäistä eetosta peräänkuuluttavaa kiinnostaa.)

Kirjoitit: "...massamurhautti hirveästi ihmisiä." Nyt on sillä lailla, että viime vuosisadalla tapahtui maailmanhistorian suurimmat puhdistukset ja joukkomurhat. Niin äärioikeistossa kuin äärivasemmistossakin ne perusteltiin tieteellisellä, modernilla maailmankuvalla. No, tiedon ja totuuden kanssa tällä "tieteellä" ei paljonkaan ollut tekemistä - mutta sosiaalinen konstruktio se Tiede on tänäänkin.

Kuka saa oppituolin? Kenen väitöskirja saa painatusluvan? Millaiset sisällysluettelot hyväksytään lääketieteellisen tiedekunnan jatko-opintojen suunnittelulautakunnassa eteenpäin? viimeksimainittua instituutiota ei muissa tiedekunnissa ole, mutta oman virsikirjani kanssa ko. instituution pitkäaikainen puheenjohtaja vetosi tähän esi-sensuuriin. Minua jotenkin ihmetytti aikanaan, miten Helsingin yliopistossa pitkälti yli tuhat väitöskirjaa virkamiehenä tervannut mies voi olla puheenjohtajana tällaisessa, jos samaan aikaan lääkärit laajasti paheksuvat sitä että sama mies vetää jopa 200 tuhannen markan rahapalkkiot tupakkayhtiöiltä puolentunnin todistuspuheessaan siitä, ettei tiede tiedä miksi tupakka tappaisi. En tiedä yksityiskohtia sen paremmin, mutta korppi ei korpin silmää noki ja yliopisto on valtio valtiossa, jossa opiskelijan on turha oikeusturvansa perään kysellä. Väitöskirjan käsikirjoitukseen saa esitarkastuksessa odottaa edes lyhyttä kuittausta vaikka 3 vuotta, näköjään.

Siitä olen samaa mieltä, ettei kovin salonkikelpoista habitusta synny jos silinterit ja frakit on ensin vedetty kölin alta jokusen kerran. Ja toisaalta taas: Klassikot tuntee parhaiten siitä että niitä on poltettu roviolla. "Sitten kun olet tehnyt temputtoman väitöskirjan, sitten voit julkaista mitä tahdot! Sitten on kaikki ovet avoinna. Ideaali on, että erillisjulkaisujen jälkeen itse väitöskirja on mahdollisimman lyhyt ja sitä kirjoitetaan noin kuukausi."

Minä kysyn: Mitä varten valtio on sijoittanut biotieteisiin ja niiden tutkijakouluihin niin paljon rahaa tällä vuosituhannella? Proffien sihteerinpalkoiksiko? Dosenttien julkaisuluettelon komistukseksi? Eniten tilanteesta kärsivät nuoret ylioppilaat jotka luulevat entisten suuruisten sisäänottomäärien tarkoittavan että alalla olisi töitä. Mutta vastavalmistuneista vain kymmenisen prosenttia saa oikeita töitä. Suurin osa jää hengaamaan valtiolta höynäytetyillä rahoilla kampukselle suojatöihin. Tieteellinen taso on silloin samantyyppinen kuin Gazan pakolaisleirissä, toinen toistaan tölviessä ja pelätessä kuka pääsee kaluamaan harvat postdoc-rahoituksen luut. Toisinajattelijaa  pelätään kuin ruttotautista gheton muurien sisällä, vaikka yrittäisi esittää asiansa maltillisestikin.

O Tempora, O Mores! Oi niitä aikoja kun väitöskirjan tarkastus käsitti sen ettei kirjassa mainittu Jumalaa eikä Keisaria. Niillä reunaehdoilla sai väittää mitä tahtoi, kunhan perusteli väitteensä. Ohi ovat ne ajat. Tulosvastuu toi liukuhihnaväitökset, joissa opiskelija on vain päänahka jolla rahastetaan laitokselle ja pidennetään ohjaajan CV:tä.

Pauli Ojala
Adressin tekijä

#27 Vedenpaisumus ja geologia

22.06.2010 09:50

"Siinä onkin sepittämistä kun sotkeutuu vielä geologiaankin vedenpaisumusjutuillaan. Ehhheh... ei tule onnistumaan."

Olen esittänyt todisteita historialliselle Vedenpaisumukselle esseessä: http://www.helsinki.fi/~pjojala/vedenpaisumus.htm

Katastrofismi tuntuisi selittävän luonnonhistorian havaintoja monessa tapauksessa paremmin kuin salonkikelpoinen uniformitarianismi tai gradualismi. Biokemistinä itseäni luonnollisesti puhuttelevat fossiileissa säilyneet biologiset makromolekyylit. Varmaa on se, ettei leivinhiiva säily edes itiötasolla elävänä 40 miljoonaa vuotta meripihkassa tai halobasilli 250 miljoonaa vuotta elävänä suolakiteessä 500 metrin syvyydessä. Se että nämä paleobiologiset eloon virkoamishavainnot eivät kuitenkaan aiheuta edes keskustelua geologisten aikaskaalojen suhteellisuudentajusta, kertoo että tiedeyhteisön dynamiikka on epärehellisellä tolalla.

Mikko Satama
Vieras

#28

10.07.2010 20:17

Hei!

Itse olen kirjoittanut aiheesta lyhyen artikkelin tieteenfilosofisesta näkökulmasta:

http://www.vapaasatama.net/tiede.html

Suosittelen tutustumaan!

Terveisin

Mikko Satama

Lasse Uotila
Vieras

#29 Kommentti edelliseen

12.07.2010 22:10

Hei!

Kiitos linkistä löytyneestä Mikko Sataman kirjoituksesta! Kuten toteat, teistinen evoluutio on ristiriidassa Raamatun kanssa ja epäloogista luonnontieteen kannalta. Luomiskertomuksen vertauskuvallistaminen tai symbolisoiminen vertauskuvallistaa myös Kristuksen sovitustyön pudottaen samalla pohjan kristinuskolta. Kristillisten kustantajien soisi ymmärtävän tämän.

Lasse Uotila, lääkäri

Pauli Ojala
Vieras

#30 Kiitos esseestä

13.07.2010 19:46

Mikko hyvä,

Voiko kysyä että oletko taustaltasi teologi, humanisti, luonnontieteilijä (vai rehellisen työn tekijä kun niin järkeviä puhut :-)?

Pauli Ojala
Vieras

#31 Kaddish

13.07.2010 19:48

De mortuis nihil nisi bene & Kaddish. Lehdessä oli muistokirjoitus... Voi, voi, voi!

Mikko Satama
Vieras

#32

13.07.2010 22:54

Taustan puolesta taidan olla enemmän luonnontieteen puolelta, sillä olen koulutukseltani DI. Olen kuitenkin vaihtanut alaa ihmistieteiden puolelle teologiaan, josta tein TM:n Helsingin yliopistolla. Työkseni teen pastorin hommia Kansanlähetyksessä. Olemme, Pauli, muistaakseni vaihtaneet lyhyesti joskus sähköpostiakin...

Pauli Ojala
Adressin tekijä

#33 Peter Singer & Barack Obama: Evodevon aborttikonferenssi

20.07.2010 21:54

Osasin nyt vasta yhdistää nimesi. Uusi Tiessä taisi olla haastattelusikin. Hieno juttu. Onko sinulla mitä tutkimusteemoja työn alla? Mä funtsin, lähettäisinkö posterin Haeckelin sikiöväärennösten kierrättämisestä Suomessa Obaman abortti-konferenssiin. Peter Singer vetämässä, ei hyvältä kaiu:

http://uchv.princeton.edu/Life_Choice/

Itse pähkäillään paraikaa tuon 11-vuotiaan tyttömme "sisäänheittämisestä" KL:n donkki-harrastuksiin.

Jonas
Vieras

#34 Koska luovutatte addressin?

01.08.2010 18:14

Kannattaa luovuttaa addressi ajoissa Perussanomalle, sillä he varmaan tekevät päätöksiä kirjan sisällöstä jo ehkä piakkoinkin...

Arja Sankari
Vieras

#35 Evoluutioteoria!!!

12.08.2010 21:59

En hyväksy tätä oppia missään muodossa.

En hyväksy tätä kirjaa, koska Jumala on luonut maailman ja kaikki siinä.

Pauli Ojala
Adressin tekijä

#36

11.09.2010 15:46

Perussanomat toimitusjohtaja Juha Vähäsarja & kustannuspäällikkö Tom Holmen ja SROS:n toiminnanjohtaja Timo Junkkaala kunnioittivat allekirjoittaneita läsnäolollaan 7.9.2010. Pidimme puolen tunnin keskustelun ennen kaikkea minun ja Timo Junkkaalan välillä.

Kustantamon puolelta ihmeteltiin lähinnä sitä, miksi adressi on tehty ennen kirjan ilmestymistä. Minä siihen, että adressin aloite oli nimenomaan ottaa kirjaan myös kreationistinen eli evoluutiokriittinen näkökulma.

Ilahtunut olin erityisesti siitä, että kustantamon puolelta kysyttiin ilmeisen vilpittömästi, että olisiko parempi jos kirjassa olisivat olleet vastakkain kirjeenvaihdossa avoimen ateistinen henkilö Eero Junkkaalan kanssa. Oma mielipiteeni tästä oli se, että näin olisi ollut parempi, kylmäkin on parempi kuin penseä.

Kävi myös ilmi, että Perussanoman uuden painopisteen moodi julkaista keskustelua tai kirjeenvaihtoa, olis saanut vaikutteita piispa Juha Pihkalan ja astronomi Esko Valtaojan kirjasta (entinen kirkkoherramme Heikkilä vs. Viljanen). Esille tuli juuri Holmenin kanssa se, että adressin allekirjoittanut matemaatikko, teologi ja pitkäaikainen Japanin lähetti Jorma Pihkala on Juha Pihkalan veli.

Mainitsin että kirjan ilmestymistä odotellaan lähinnä masentunein tunnelmin, koska Perussanoman 30-vuotisen raamattukirjaston lukijakunnassa on monia, joita aihe sinänsä olisi kiinnostanut. Mainitsin myös kuulleeni, että marginaaliin jätetyt "rintamamiehet" aiheessa valmistautuisivat kirjoittamaan vastineita ja kommentaareja kirjasta sen ilmestyessä.

Omana henkilökohtaisena lisänäni ojensin myös Ahvion kanssa käymääni YEC contra OEC -debattiin tekemieni slaidien kuvaajan kirkkoisien, uskonpuhdistajien ja tieteenisien arvioista maailman 6000-vuotisjuhlista ja sitä kautta 1000-vuotisen valtakunnan alusta. 40 ukkelista keskiarvo oli vuosi 2007 jKr, keskihajonnan ollessa 76 vuotta suuntaan ja toiseen. Lutherin ja Melanktonin noin vuoteen 2050 sijoittuvat arviot olivat erikseen korostettu kuvassa. Mainitsin vielä omaan piikkiini sen, että myös Uusi Testamentti alkaa Genesiksen kronikoilla, listaten 77 sukupolvea Jeesuksesta Aadamiin.

Timo Junkkaala totesi omalta osaltaan keskustelusta sen, että sanasta "Raamattu" eivät aio Raamattuopistossa luopua. Sanoi että tarkoitus on olla palava, eikä tahdo vaimentaa evoluutiokritiikin esittämist äopiston tilaisuuksissa, mainiten vielä erikseen apologeettiset seminaarit joissa on puhunut mm. Tapio Puolimatka. Tähän totesin vain sen, ettei kreationistista esitelmää ole Opistolla kuullut vuosikausiin, Puolimatkahan ei kreationismia edusta vaan keskittyy lähinnä esittelemään evolutionismin tieteenfilosofia. Lopuksi Timo Junkkaala totesi vielä, että raamattunäkemyksemme poikkeavat toisistaan aika tavalla ja kehotti minua kilvoittelemaan valitsemallani tiellä. Lopuksi toivotimme toisillemme siunausta. Eulogiaa pitäisi tosiaan harrastaa enemmän, jos kerran vihamiehiä kohtaan - niin miksei sitten kirkollisia virkamiehiä kohtaan?

Adressia luovutettaessa siinä oli 153 nimeä ml. anonyymit nimet. Siis yhtä monta kuin oli kalaa raksamiehen katiskassa (Joh. 21).

Janne
Vieras

#37 Loistava ja tärkeä adressi!

06.11.2010 14:40

Kiitos tämän adressin luomisesta. Tarvitaan enemmän ihmisiä, jotka puolustavat totuutta. Jälkipolvet kiittävät tästä vaivannäöstä, kun isät eivät kyykistelleet valheiden edessä vaan loivat jälkipolville mahdollisuuden oppia tuntemaan Raamatun jykevän totuuden.
antti vaurio porista
Vieras

#38 MIKÄ SOTKUINEN EVOLUUTIOTEORIA

07.11.2010 18:07

RAAMATTU ON EHDOTON YKKÖNEN TOTUUKSISSA.JEESUS SANOI JO MULLE :MINÄ OLEN TIE,TOTUUS JA ELÄMÄ. SE RIITTÄÄ MULLE KAIKEN!EN TARVITSE ATEISMIA TAI EVOLUUTIOA.
Vuoriinsinööri

#39

29.01.2013 16:55

Olen vuoriinsinööri peruskoulutukseltani,mutta oln syventynyt geologiaan,minerologiaan,kidetieteeseen,aaltoliike-oppin ja aineen värähtelyyn,magnetismiin ja paleomagnetismiin ja kaiken lisäksi teologiaan.
Tällaista opin "uutta viisautta" ohi raamatun lopunaikan tuleekin,jossa jopa valitutkin eksyvät ja eksyttävät muita.
Kai Ruohomäki

#40 En voi faktoille mitään :(

23.02.2014 08:28

Vanha juttu, tiedän, mutta tämä on vaan pakko sanoa teille. Opiskelen yliopistossa kemiaa ja biokemiaa. Jouduin eroamaan kirkosta koska ovestani tulee lappusia (mm. OPKO:lta) jossa sanotaan että opiskelen yliopistossa satuja. Valitettavasti näen evoluutiota edessäni jatkuvasti tehdessäni DNA-sekvensointia. Kaikki ne lukemattomat todisteet asian puolesta on vaan sellaisia joita en voi sivuuttaa. Toki muutan mielipidettäni heti kun eteeni lyödään todisteet siitä että evoluutioteoria on väärässä, mutta sellaista en ole vielä mistään löytänyt. Olen lukenut kaikki aiheen kristilliset kirjat mitä olen eteeni saanut, ja ne ovat täynnä valehtelua - tahallista tai tahatonta - ja panettelua. Kaikissa internetsivuissa sama juttu. Kristityillä biologeilla on hieman vaikeuksia kun heidät ajetaan ulos seurakunnasta ihan vaan ammattinsa vuoksi. Odotan sitä päivää kun näitä asioita käsitellaan objektiivisesti ilman pelkoja. Odotin tätä kirjaa sillä toivon että joku päivä tiede ja usko voivat kävellä tällä planeetalla käsi kädessä yhtä polkua. Sitä ennen joudun olemaan uskossani yksin.

Kommentoi adressia




Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…