Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!


Vieras

#226

09.12.2015 07:28

Itsensä työllistäminen on oltava mahdollista muillakin tavoin kuin vain palkkatyössä, jota ei kaikilla nyt ole!!


Vieras

#227

09.12.2015 07:28

Olen koulutukseltani viulunsoitonopettaja ja tällä alalla on todella vähän työpaikkoja musiikkiopistoissa ja kansalaisopistoissa. Freelancertoiminta mahdollistaa opettamisen yksityisesti ja myös keikkailun. Olisi epäoikeudenmukaista, että freelancereita riistetään!
artisan
Vieras

#228

09.12.2015 07:30

Opiskelen artesaaniksi, tulevaisuuden työnäkymissä yhtenä vaihtoehtona oman alan harjoittamiselle on freelancer-yrittäjyys, joten päätös työttömyysturvan heikentämisestä heikentää myös nuoren käsityöläisen luottamusta tulevaisuuteen. Työttömyysturva on nimensämukaisesti turva jaksottaisen työn harjoittajalle, onhan kuitenkin ammatteja joissa freelancerina toimiminen on jopa oman alan ammatinharjoittamisen edellytys. Yrittämisen aloittamista ei tulisi kohtuuttomasti vaikeuttaa, eikä aiheuttaa pelotteita tulevaisuuteen.


Vieras

#229

09.12.2015 07:36

Itsensä työllistäminen on tasavertaista työtä palkkatyön rinnalla. Siitä ei pitäisi rangaista vaan päinvastoin rohkaista. Tämä viestittää, että on parempi olla työtön kun yrittää mitään.

Vieras

#230

09.12.2015 07:37

Näin viedään viimeinenkin halu yrittää muutenkin vaikeassa työttömyystilanteessa
ei voi olla totta

#231 Re:

09.12.2015 07:43

#149: Yrittäjä -  

 Freelancerit eivät ole yrittäjiä. Minä olen freelanceri. Minulla ei ole yritystoimintaa eikä toiminimeä. Miten se parantaa minunkaltaisteni asemaa, että meidät leimataan yrittäjiksi jos laskutamme keikan, ja sitten meiltä evätään sillä perusteella työttömyysturva? Olipa mielenkiintoinen väite.

Freelancer taikuri, juontaja, näyttelijä, mainosmalli
Vieras

#232

09.12.2015 07:43

Adressi oli minusta täydellinen, juuri näin, hallituksen toimien pitäisi tukea ja kannustaa ottamaan vastaan myös lyhyitä työsuhteita (jopa yhden päivän mittaisia, niitäkin on paljon taiteellisella alalla), VOI KUINKA PIENINÄ PALASINA ON MUN LEIPÄNI MAAILMALLA on taiteilijoille täyttä totta, miksi pitää vaikeuttaa itsensä työllistämistä. Taiteellisella alalla on hyvin tavallista myös yhden päivän mittaiset työ suhteet, eikä tulot ole vakiot joka kuukausi. On kuukausia, että ainoa tulo on työttömyysturva ja nyt meiltä aiotaan viedä sekin pois. Tätäkö tarkoittaa mainostettu hyvinvointivaltio, oman kansan sortamista? Varmasti politikot ja kansanedustajat käyvät itsekin teattereissa, elokuvissa ja katsomassa muita esityksiä. Esiintyjät, taiteilijat ja näyttelijät ovat niitä, ketkä ovat yrittäneet kääntää ihmisten suupieliä ylöspäin, että ihmiset jaksaisivat jatkaa eteenpäin vaikeinakin aikoina. Vanha totuus on, että kansa tarvitsee leipää ja SIRKUSHUVEJA, mutta nyt Suomen päättäjät aikoivat viedä kansalta molemmat. Antakaa ihmisten tehdä töitä ja muistakaa, että ilo ja nauru tuovat voimaa arkipäivään. Suomen talous ei nouse omaa kansaa sortamalla...


Vieras

#233

09.12.2015 07:44

Työllistä itseni. Maksan YELIÄ. Olen ollut aiemmin palkkatöissä 30v. Katson olevani oikeutettu tähän etuuden.

Vieras

#234

09.12.2015 07:49

Mitkä ovat tästä lakimuutoksesta saatavat hyödyt suhteessa siihen, kuinka monen elämä joutuu ahtaalle? Mikä logiikka on siinä, että muutenkin ahtaalla olevien, ja nimenomaan ITSENSÄ TYÖLLISTÄVIEN asemaa hankaloitetaan entisestänä. Ikään kuin olisi jotenkin haitallista, että me työllistämme itse itsemme, luomme työtä jotta saisimme tehdä sitä. Vaikka itse en ole ikinä joutunut turvautumaan työttömyysturvaan, on sen olemassaolo "se viimeinen turvaverkko" - ellei Suomi siirry kansalaispalkkaan joka vähentäisi yksittäisen itsensätyöllistäjän paperitöitä huomattavasti siinä tapauksessa että töitä on jossain vaiheessa ollut niukalti, en voi missään tapauksessa hyväksyä tällaista kohtelua niin suurelle ammati- ja tekijäryhmälle kuin me olemme.
ei voi olla totta

#235 Re: Tämä addressi on aiheeton!

09.12.2015 07:50

#177: Ahti Ahde - Tämä addressi on aiheeton! 

 Kaikilla freelancereilla ei ole toiminieäkään. Keikat laskutetaan, ja laskutusfirma huoehtii siitä että asiaan kuuluvat sosiaalimaksut, myös eläke, hoidetaan. Nämä maksut katsotaan kuuluvaksi laskutettavan summan sisään, eli palkkiota määritellessä pitää aina ottaa huomioon että siitä lähtee päältä pois kaikki työnantajan ja työntekijän sosiaalikulut. Kun nämä on hoidettu, työ kerryttää työssäolotunteja ja työntekijä on oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Kuinka tällainen työntekijä voitaisiin leimata yrittäjäksi on minulle mysteeri ja suuri epäoikeudenmukaisuus. Käsittääkseni yrittäjäksi leimaaminen ppistaisi myös mahdollisuuden työttömyysturvaan kokonaan.

   Keikkatyöläisiä eli freelancereita on monenlaisia. Kaikkia ei voi näin sokeasti niputtaa samaan laariin, olosuhteet ovat hyvin erilaisia.


Vieras

#236

09.12.2015 07:52

Mielestäni tämä mahdollisuus pitäisi laajentaa koskemaan kaikkia itsensä työllistäviä ammatinharjoittajia esim. Terveydenhuollossa sisältäen ns. Vaihtoehtoisen terveydenhuollon ammatinharjoittajat.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

09.12.2015 07:54



Vieras

#238

09.12.2015 07:55

Tärkeä uudistut, jos esim. teet töitä toiminimellä muutaman satasen kuussa ja siitä hyvästä lähtee työttömyyspäiväraha ja asumistuki. Mitä järkee.

Vieras

#239

09.12.2015 07:57

Siksi että tässä maassa on järjetön käytäntö vaikeuttaa ja laittaa kapuloita rattaisiin joka hemmetin asiassa. Tuntuu siltä että kaikesta ollaan ottamassa ja kaikkea vaaditaan, mutta mitään ei anneta takaisin!
Ihmetellään miksei yrittäjät työllistä, no ne pelkää että tarpeen vaatiessa työntekijästä ei pääse eroon! No, tässä yksi ratkaisu, työllistä itsesi "työsuhteeseen" yrittäjänä, mutta sekin ammutaan vaihtoehtona alas! Työn tekemisen pitäisi olla aina kannattavampaa kuin kotona olo!!!

Vieras

#240

09.12.2015 07:58

Hämmentävä ja ristiriitainen esitys hallitukselta. Uskallatko ottaa työtä vastaan pelkona, että menetät samalla työttömyysturvasi?

Vieras

#241

09.12.2015 07:59

Allekirjoitin adressin koska ymmärrykseni mukaan laki, tulleesaan voimaan, vähentää voimakkaasti sellaisten ihmisten halua yrittää pätkätöillä työllistää itseään, joiden vaihtoehtona on työttömyys ja jouten olo. Sellaista lakia en halaisi voimaan maassamme.

Vieras

#242

09.12.2015 08:12

Järkyttävä aloite, jonka valmistelussa ei ole kuultu niitä ihmisiä, joihin tämä eniten vaikuttaisi. Toteutuessaan tämä vain lisäisi työttömyyttä, kun lyhyitä sijaisuuksia tai lyhyitä määräaikaisuuksia ei kannattaisi ottaa vastaan. Ei kaikista ole yrittäjiksi, miksi siihen pusketaan pakolla?

Lisäksi kun yhtäältä sosiaaliturvaan kajotaan, voitte olla varmoja, että seuraavana on vuorossa jokin toinen ryhmä, ja sitten toinen. Hallitus haluaa kaikki voimakkaasti vastikkeellisen työttömyysturvan piirin, mikä tarkoittaa pakkotyötä olematonta korvausta vastaan.

Ne harvat, jotka voivat "työllistää" eli ottaa muita pakkotyöhön näiden toimien kautta, rikastuvat entisestään. Me muut köyhdymme. Miksi hallitus ajaa näin räikeän eriarvoistavaa ja tuloeroja kasvattavaa poliitikkaa? Tämä on hävytöntä.

Vieras

#243

09.12.2015 08:14

Hallitus ei varmaankaan ymmärrä taiteilijoiden tilannetta, tosin ei taida ymmätää kenenkään pienituloisen.

Vieras

#244

09.12.2015 08:15

Allekirjoitan adressin siksi, että lapseni ja lapsenlapseni perheet ovat itsensä työllistäviä perheitä.

Vieras

#245

09.12.2015 08:16

Jos laki tulee voimaan niin muutan pysyvästi pois Suomesta. Lakiehdotus on viimeinen silaus tuottavien ja innovatiivisten työikäisten poislakaisuun maasta.Suomeen jäisivät vain työelämän "eliitti" eli vakipaikkalaiset sekä maahanmuuttajat.

Vieras

#246

09.12.2015 08:18

Koska ennestää pienituloisilla on vaikeuksia pärjätä taloudellisesti tulot eivät nykyselläkään tahdo riittää olisi väärin ottaa sieltä mistä ei ole varaa enään heikentää

Vieras

#247

09.12.2015 08:20

Olen ollut 10v. freelance-graafikkona, toisin sanoen itsensä työllistäjänä eli yksinyrittäjänä, enkä ymmärrä tätä adressia ollenkaan. En todellakaan allekirjoita.


Vieras

#248

09.12.2015 08:25

 Olen yli 10v toiminut freelancerina, sillä minun alallani (graafinen suunnittelu, markkinointi) vakityöt ovat kiven alla. Moni alan ihminen joutuu pakon edessä tekemään silpputyötä, jossa bonuksena on jatkuva stressi seuraavan keikan löytämisestä ja byrokratian rampauttavista rattaista. Monesti olen etujeni vastaisesti lähtenyt työhön, joka aiheuttaa ongelmia päivärahojen ja muiden tukien saamisessa. Lähden siksi, että haluan tehdä työtä. Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä, kun työt eivät perustu pitkäaikaisiin diileihin eikä yrityksellä olisi mahdollisuutta kilpailla muiden epätoivoisten, alle omien kulujen yrittävien kanssa. Ala on muutenkin hintakilpailtu maanrakoon. Yrittäjyys tulee kysymykseen, kun sinulla on vakiasiakkaita, jotka turvaavat toimeentuloa varsinkin yrityksen alkutaipaleella.


Vieras

#249

09.12.2015 08:30

Free lancer, jonka verorahat ovat kyllä kelvanneet päättäjille.

Vieras

#250

09.12.2015 08:32

Aivan käsittämätön lakimuutos vireillä! Kun töitä ei ole, niitä EI tule lisää sillä, että pätkätyöäläiset = pätkätyöttömät tulkitaan yrittäjiksi. Palkkatyöhän on se katoava luonnonvara, jota valtiovalta eio ole pystynyt tarjoamaan ja järjestämään suurelle innokkaiden, kyvykkäiden työttömien joukolle.