Analogisten TV-lähetysten jatkuttava kaapeliverkossa - TAHDON ASIA

vanha fyysikko

#1 Analogiset tv-lähetykset kaapeliverkoissa

14.01.2008 22:34

Suomen lainsäädäntö ei sisällä kieltoa analogilähetyksistä kaapelissa.

Allaolevien viitteiden mukaan viestintämarkkinalain (2003/393) määräaikaista pykälää 134 muutettiin vuoden 2008 alusta.
Antennilähetykset on lähetettävä muuttamattomina myös kaapeliverkossa. Lain perusteluiden mukaan on asianomaisten osapuolten asia sopia mahdollisista muutetuista muista lähetyksistä.
Lain pykälän 134 määräaikaisuus johtuu kahdesta syystä. EU-yleispalveludirektiivin (alla) siirtovelvoiteartikla 31 velvoittaa tarkastelemaan asiaa säännöllisin väliajoin. Toiseksi digikanavanippuihin B ja C sisältyvät toimiluvat päättyvät 31.8.2010. Tällä ei kuitenkaan ole yhteyttä mahdollisiin anlogilähetyksiin.

Alla on myös ote juuri muuttumassa olevasta Ruotsin radio- ja tv-laista. Siellä selkeästi todetaan analogilähetysten mahdollisuus kaapelissa. Aiemmasta hieman poiketen ensi helmikuun alusta voidaan lähettää edelleen myös analogilähetyksiä mutta siten, että vähimmillään voi olla kaksi valtion kanavaa tai yksi valtion kanava ja yksi kaupallinen kanava analogisia.

Suomessa hallituksen esityksessä uudeksi viestintämarkkinalain pykäläksi 134 sen perusteluosassa selostetaan laajasti eri maiden käytäntöjä. Ruotsin käytäntöä ei ilmeisesti ole uskallettu koko laajuudessaan esitellä, koska on saatettu pelätä "kansannousua" tässä analogilähetysasiassa.

Muutoin hallituksen esitys oli kattava sisältäen taloyhtiöiden ja vastaavien keskussovittimet. Samoin vielä keväällä jarruna kummitellut tekijänoikeuslaki todetaan toimivan kunhan muutetut lähetykset ovat samanaikaisia.

Lopputulema on,että kaapelianalogilähetyksiin tarvitaan vain tv-yhtiöiden ja kaapeliyhtiöiden keskinäinen sopimus.

Viitteet

Viestintämarkkinalaki 23.5.2003/393 Google < laki 2003/393 >
Sen mukaan siirtovelvoite kohdistuu kaapelitelevisioyhtiöihin, ja kattaa kaikki Yleisradio Oy:n televisio- ja radio-ohjelmistot, joita tarjotaan verkon sijaintikunnassa sekä kaikki toimiluvanvaraiset kaupalliset valtakunnalliset radio- ja televisio-ohjelmistot, joita niin ikään tarjotaan verkon sijaintikunnassa.
Hallituksen esitys lain 2003/393 pykälän 134 muuttamiseksi Google < HE 100/2007 >

Ehdotetun siirtovelvoitteen piiriin kuuluvat siten seuraavat Yleisradio Oy:n televisiokanavat: YLE TV1, YLE TV2, YLE FST5, YLE Extra, YLE Teema sekä seuraavat Yleisradio Oy:n radiokanavat: YLE Radio 1, YleX, YLE Radio Suomi, YLE Radio Vega, YLE Radio Peili, YLE Mondo, Saamen Radio ja YLE Radio Extrem, Ylen Klassinen ja YLE FSR+ (HE 5.10.2007)

Ehdotetun 4 momentin mukaan ehdotetussa 1 momentissa tarkoitetut ohjelmistot ja palvelut on tarjottava käyttäjälle muuttamattomina ja samanaikaisina alkuperäisen lähetyksen kanssa. Sääntely vastaa voimassa olevan lain 5 momenttia, mutta sen merkitys kasvaa nykyisestään sen johdosta, että analogiset televisiolähetykset loppuivat Suomessa 31.8.2007. Tämän johdosta kaapelitelevisioyhtiöt eivät saa muuttaa tässä laissa säädetyn siirtovelvoitteen alaista ohjelmistoa esimerkiksi digitaalisesta analogiseksi. Laki ei kuitenkaan lainkaan sääntele sitä mahdollisuutta, että kaapelitelevisioyhtiöt laissa asetetun velvoitteensa lisäksi lähettäisivät myös [analogiseksi] muutettua ohjelmistoa. Tällainen tilanne on puhtaasti asianomaisten osapuolten välisiin sopimussuhteisiin perustuva.

Ehdotetun 5 momentin mukaan asunto-osakeyhtiön ja kiinteistöosakeyhtiön sekä niihin verrattavan yhteisantennijärjestelmän, joka omistaa tai hallinnoi kiinteistön sisäistä tai usean kiinteistön välistä yhteisantenniverkkoa, jota käytetään joukkoviestinnän välittämiseen kiinteistössä käyttäjien päätelaitteisiin, on huolehdittava siitä, että 1 momentissa tarkoitetut ohjelmistot ja palvelut ovat kiinteistössä käyttäjien saatavilla muuttamattomina ja samanaikaisesti alkuperäisen lähetyksen kanssa.

Ehdotettu momentti ei lainkaan sääntele sellaisia tilanteita, joissa asunto-osakeyhtiö, kiinteistöosakeyhtiö tai niihin verrattava yhteisantennijärjestelmä haluaisi siirtovelvoitteen piiriin kuuluvan digitaalisen ohjelmiston lisäksi tuoda loppukäyttäjien saataville [analogiseksi] muutettua ohjelmistoa.

Riittävän pitkä siirtymäaika on asiassa tarpeen, jotta tarvittavat sopimusjärjestelmät ehditään laatia. Nykyiset toimiluvat kanavanipuissa B ja C ovat voimassa elokuun loppuun 2010, joten siltäkin osin kaupallisten televisio- ja radiotoimijoiden toiminnan edellytysten ja suunnittelun voidaan katsoa vaativan riittävän pitkää siirtymäaikaa

EU-direktiivi 2002/22/EY
31 artikla
Siirtovelvollisuudet
1. Jäsenvaltiot voivat asettaa tiettyjen radio- ja televisiolähetyskanavien sekä radio- ja televisiopalvelujen välittämistä koskevia kohtuullisia siirtovelvollisuuksia niiden lainkäyttövaltaan kuuluville yrityksille, jotka tarjoavat radio- ja televisiolähetysten yleisölle lähettämiseen käytettäviä sähköisiä viestintäverkkoja,
jos merkittävä määrä kyseisten verkkojen loppukäyttäjiä käyttää niitä pääasiallisena keinonaan vastaanottaa radio- ja televisiolähetyksiä. Tällaisia velvollisuuksia voidaan asettaa ainoastaan, jos se on välttämätöntä selkeästi määriteltyjen yleisen edun mukaisten tavoitteiden saavuttamiseksi, ja niiden on oltava oikeasuhteisia ja avoimia. Velvollisuuksia on tarkasteltava säännöllisin väliajoin uudelleen.

Google < Radio- och TV-lag (1996:844) > Ruotsin radio ja televisiolaki 8 kap. Vidaresändningar i kabelnät
1§ (2008-02-01) I nät där TV-sändningar sker med både analog och digital teknik ska vidaresändning ske med analog teknik av minst två programtjänster som avses i fjärde stycket, om de sänds eller har sänts ut med analog teknik. I övrigt får vidaresändning ske med digital teknik.
Fjärde stycket Sändningsplikten enligt första stycket omfattar inte fler än
1. fyra programtjänster som sänds samtidigt av tillståndshavare vars verksamhet finansieras genom TV-avgifter enligt lagen om TV-avgift, och
2. en programtjänst som sänds av en annan tillståndshavare