Opiskelijaruoka Ilmaiseksi!

Vieras

/ #4 Ihan kohtuullinen vaatimus

10.02.2011 14:03

Opiskelijoiden yleinen asema ei ole kehuttava noiden ansioiden tuoman toimeentuloturvan suhteen. Pösilömpikin ymmärtää, että alle kolmensadan euron tuloilla ei esim. ruoalla mässäillä. On paljon muutakin välttämätöntä hankittavaa kuin vain ruoka, vaikkakin ruoka on yksi ihmisen keskeisimmistä elämän ylläpitolähteistä. Ruoka ja terveys muodostavat yhdessä elämisen perustekijän, jonka varaan me jokainen joudumme asettamaan päivittäisen elämämme. Siksi sekä terveydenhuolto etä ruoka tulisi ihmisen perustavan tarvehierarkkiankin mukaan olla aina kaikkien saatavilla. Siksi ruoka-terveys-järjestelmän ylläpito on yhteiskunnan yksi perustehtävistä. Siksi nämä perusasiat olisi oltava lähtökohtaiseti kaikille maksuttomia.

On muitakin asioita, jotka ovat ihmisen kehityksen, kasvun ja olemisen perustekijöitä. Opiskelu on myös yksi nyky-yhteiskunnan muodostamista perustavaa laatua olevista ihmisen kehitysvaatimuksista, joten opiskelun tulisi pääsääntöisesti olla myös senkin maksutonta. Parusopetushan sitä on, mutta muihin asteisiin on muodostunut monen moisia maksuperusteisia, ihmisiä erottavia tekijöitä, joista sivistysyhteiskunnan tulisi päästä eroon - ollakseen sivistysyhteiskunta, hyvinvointiyhteiskunta tai miksi sitä sitten kutsuttaisiinkin.