Opiskelijaruoka Ilmaiseksi!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Opiskelijaruoka Ilmaiseksi!.

Säästäväinen kansalainen
Vieras

#1 Ei ilmaiseksi saa mitään,jonkun on aina maksettava.

08.02.2011 20:36

Olisi hyvä,että opiskelijat oppisivat ymmärtämään,että kaikesta täytyy maksaa.Kapakka ilta,tanssiliput matkailu ja kaikki huvittelu kotibileineen jne.autoista ja muusta puhumattakaan.
Opiskelijatkin oppivat tekemään työtä ja tienaamaan.Kuulemma työtä tekemällä elintaso pysyy ja nousee.(Politikot huomanneet asian.)
Hansi Harjunharja

#2 Kohtuus?

08.02.2011 23:04

Itsenäisesti asuvalla korkeakouluopiskelijan opintoraha on 1.8.2008 alkaen 298 euroa ja toisen asteen opintoraha 246 euroa tukikuukaudelta. Vanhempansa luona asuvan opintoraha on pienempi.

Opintoraha ei ole sidottu indeksiin, joten sen ostovoimaparitetti vähenee vuosi vuodelta. Työmarkkinatuki on korkeampi kuin opiskelijan tuki. Me, opiskelijat, olemme koko kansan köyhimmät.

Suomalaisen koulutuksen on pakko tuottaa erikoisosaamista ja asiantuntijuutta. Emme pysty kilpailemaan idän halpatuotannon kanssa, vaan suomalaiset tarvitsevat innovaatioita, mikä vaatii laajaa yhteiskunnallista tietoutta ja oman alan vankkaa osaamista. Sama pätee myös kulttuurin kehittymiseen.

Opintopaikkoja lakkautetaan, jopa lain vastaisesti, kesken opintojen. Kaiken kyykytyksen lisäksi opiskelijoita uhkaavat lukukausimaksut. Pyytäisin siis, että hieman vertaatte asioita keskenään ennen kuin lauotte itsestäänselvyyksiä.

Anti-Barbaari

08.02.2011 23:05

Ilmaista sen ei kai kukaan oletakaan olevan, yhteiskunta saa maksaa verovaroista tai public banking -menetelmällä. Opiskelu on työtä, ei mikään harrastus, jonka ohessa voi tehdä jotain "oikeaa työtä". Aika irrallaan todellisuudesta on se, joka ajattelee opiskelun olevan yhtä kuin viinan juonti - niin eivät koskaan ajattele opiskelijat itse, jotka koko ajan voimakkaamman paineen alla yrittävät saada opintojaan tehtyä ja saavat kuunnella samalla idioottien narinaa siitä, kuinka opiskelijat ovat "vetelehtijöitä".
J H-h

#4 Ihan kohtuullinen vaatimus

10.02.2011 14:03

Opiskelijoiden yleinen asema ei ole kehuttava noiden ansioiden tuoman toimeentuloturvan suhteen. Pösilömpikin ymmärtää, että alle kolmensadan euron tuloilla ei esim. ruoalla mässäillä. On paljon muutakin välttämätöntä hankittavaa kuin vain ruoka, vaikkakin ruoka on yksi ihmisen keskeisimmistä elämän ylläpitolähteistä. Ruoka ja terveys muodostavat yhdessä elämisen perustekijän, jonka varaan me jokainen joudumme asettamaan päivittäisen elämämme. Siksi sekä terveydenhuolto etä ruoka tulisi ihmisen perustavan tarvehierarkkiankin mukaan olla aina kaikkien saatavilla. Siksi ruoka-terveys-järjestelmän ylläpito on yhteiskunnan yksi perustehtävistä. Siksi nämä perusasiat olisi oltava lähtökohtaiseti kaikille maksuttomia.

On muitakin asioita, jotka ovat ihmisen kehityksen, kasvun ja olemisen perustekijöitä. Opiskelu on myös yksi nyky-yhteiskunnan muodostamista perustavaa laatua olevista ihmisen kehitysvaatimuksista, joten opiskelun tulisi pääsääntöisesti olla myös senkin maksutonta. Parusopetushan sitä on, mutta muihin asteisiin on muodostunut monen moisia maksuperusteisia, ihmisiä erottavia tekijöitä, joista sivistysyhteiskunnan tulisi päästä eroon - ollakseen sivistysyhteiskunta, hyvinvointiyhteiskunta tai miksi sitä sitten kutsuttaisiinkin.

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

12.02.2011 14:05

Hansi Harjunharja

#6 Ongelmia vietsin lähetyksessä

12.02.2011 14:09

Toivon, että kerrotte adressista eteenpäin. Asialla on toisaalta myös pienoinen kiire ylittää uutiskynnys, sillä uusi opiskelijalaki on tulossa äänestettäväksi eduskunnassa, ja kuinkas ollakaan, hallituksemme pistää jälleen vain tiukemmaksi opiskelijan työtä niin ajallisesti kuin kiristämällä tuensaantiperusteita entisestään. Tämä pieni asia voisi olla nieltävissä eduskunnassakin päin, mutta vain silloin, kun kansa todella sitä vaatii. Linkki kiertämään!