Sudet pois taajamista

/ #398 Re: Susien raatoruokintaa Yläneellä

12.03.2013 20:03

#326: Taajamasusi ry - Susien raatoruokintaa Yläneellä

Ymmärtääkseni kotkien ruokkijat ovat aina etukäteen kysyneet maanomistajalta luvan ja Yläneen paikka on ollut tavallaan suurelta yleisöltä salassapidetty juuri siksi, että se kokosi kotkia hyvin.

Se oli tehty kotkia varten ja siellä saattoi joskus joku susi satunnaisesti käydä. Nousiaisten paikka on lähempänä susien perusaluetta ja siksi sudet ovat sen löytäneet. Mutta molemmat paikat on tehty tietääkseni vain kotkille ja jo paljon aikaisemmin, kun sudet alueelle ilmestyivät.

Riistakameroihin susia jää pitkin Varsinais-Suomea, koska sudet liikkuvat. Vastaavasti ilveksiä on jatkuvasti puerojen/kauriiden ruokintapaikkojen luona. Ks. esim. www.petonetti.net kuinka monta havaintoa on riistakamerasta. Susista tänä talvena ei juurikaan. Esim. petonetin Laitilan kooste tammi -helmikuulta: 233 ilvestä ja 5 susihavaintoa - siis pompuloita ja samassa pompulassa voi olla useampi eläin - esim. ilvespoikueita on havaittu paljon.

Antti Karlin, Uusikaupunki