Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Rautalanka

/ #559 Re: Re: Re: Re: Mitä vttua?

20.03.2013 19:49

#552: taku - Re: Re: Re: Mitä vttua?

Perustuu ihan siihen lakiin rekisteröidystä parisuhteesta. Eli luepas alta, sitten lue mm.  Perintökaari 40/1965 3 luku ja nuo muutkin poikkeukset. Uskomatonta, että tämänkin joutuu vääntämään rautalangasta. Juridinen ja maallinen kiista ja ihmisoikeusasia tämä on ollut koko ajan, eikä mikään uskonasia.

"8 §
Parisuhteen rekisteröinnillä on samat oikeusvaikutukset kuin avioliiton solmimisella, jollei toisin säädetä.
Rekisteröidyn parisuhteen purkautumisella on samat oikeusvaikutukset kuin avioliiton purkautumisella, jollei toisin säädetä.
Laissa tai asetuksessa olevaa säännöstä, joka koskee avioliittoa, sovelletaan myös rekisteröityyn parisuhteeseen, jollei toisin säädetä.
Laissa tai asetuksessa olevaa säännöstä, joka koskee aviopuolisoa, sovelletaan myös tässä laissa tarkoitetun parisuhteen osapuoleen, jollei toisin säädetä. Osapuoliin, jotka aikovat rekisteröidä parisuhteensa, sovelletaan, mitä kihlakumppaneista säädetään, jollei toisin säädetä.
Ks. samoista oikeusvaikutuksista esim. KansalaisuusL 359/2003 2 §, L asuinhuoneiston vuokrauksesta 481/1995 11, 48 ja 53 §, LahjanlupausL 625/1947 6 §, TekijänoikeusL 404/1961 41 §, L maistraattien eräistä henkilörekistereistä 57/2005 5 §, L takaisinsaannista konkurssipesään 758/1991 5, 6 ja 9 §, L toimeentulotuesta 1412/1997 2 §, TuloveroL 1535/1992 51 § ja Perintökaari 40/1965 3 luku."