Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Sobu

/ #8410 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ajatuksia rakkaudesta ja kahden aikuisen ihmisen keskinäisestä liitosta

09.04.2013 20:08

#8397: taku - Re: Re: Re: Re: Re: Ajatuksia rakkaudesta ja kahden aikuisen ihmisen keskinäisestä liitosta

Olen kanssasi erittäin samaa mieltä siitä, että kukaan ei voi tietää 100% varmaa vastausta seksuaalietiikan oikeudesta. Voisiko tämän myös käsittää niin, että ehdotonta oikeaa vastausta ei olekkaan? Jos jokaisella ihmisellä on oma etiikkansa ja pyrkisi tekemään, kun itsestään parhaimmalta ja oikealta tuntuu.

Ymmärrän kyllä uskovaisten näkökulman avioliittoon. Mutta näkökulmia avioliittoon on myös erillaisia. Omani kerroinkin viestissäni. Avioliittoja on kuitenkin solmittu kaikissa maissa, eikä kaikki sitä todellakaan perustu kristilliseen näkemykseen. En siis näe, että kristittyjen näkemys avioliitosta on ainoa oikea. Voitaisiin puhua vaikka avioliittoetiikasta, ja tähänkään kenelläkään tuskin on 100% varmaa oikeaa vastausta.

Olen lukenut tosiaan kaikki viestit ja olen hyvin selvillä, mikä on sinun näkemyksesi avioliitosta. Minustakin ajatus pettäjien rangaistuksesta voisi olla hyvä. :)

Olen myös sitä mieltä, että tätä uskovaisten aitoa avioliittoa ei tosiaan enää ole Suomessa. Nyt on jo sallittua erota ilman sen kummempaa syytä. Kirkoissakin vihkitään heteropariskuntia, missä toinen osapuoli voi olla menossa vaikka viidettä kertaa naimisiin. Käsittääkseni tämmöiset teot on siellä Raamatussa kielletty. Siksi minusta on hieman tekopyhää, että uskovaiset nyt jaksavat huutaa vain tästä, että avioliitto on pilalla, jos homoseksuaalit saavat mennä avioliittoon myös. Huutaisivat sitten kerralla kaikkia muitakin raamatussa kiellettyjä asioita kielletyksi.

Mutta sitten taas toisaalta, kuten sanottua, minusta avioliitto ei ole kristittyjen yksinoikeus. Avioliittoja on solmittu eri kulttuureissa ja eri aikakausina eri syistä. Hyvin usein liittojen taustalla on jollain tavalla raha. Niinkuin tänäkin päivänä Suomessa juridisesti on esim. perintöoikeus avioliitossa. Minusta kenenkään kahden ihmisen keskinäistä liittoa, jossa ollaan yhteisymmärryksessä ja omasta vapaasta tahdosta, sekä halusta, ei voi jaotella parempiin ja huonompiin esim. seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Siksi minun mielestäni kaikilla suhteilla tulisi olla samat juridiset oikeudet.

Kysymykseesi taas "Riikan ja Tanjan" yhtymisestä, mennään taas sinne seksuaalietiikan puolelle. Olen myös erittäin huono tähän vastaamaan, koska en itse ole lesboseksiä harrastanut, joten asiassa mennään lähes veikkauksen puolelle. Näkisin, että seksissä on kyse paljon muustakin, kuin siitä, että "tappi työnnetään reikään". Tuottamalla kumppanille seksuaalista mielihyvää, tämä vahvistaa heidän henkistä yhteyttä. Näin ainakin oman seksuaalietiikan näkemykseni mukaan tapahtuu heteroiden välisessä seksissä. En usko, että homoseksuaalien välisen seksin idea tästä poikkeaa. Seksuaalista mielihyvää voi toiselle tuottaa lukemattomin tavoin. Jopa koskematta toisen sukupuolielimiin.

P.S. En ihan kerralla lukenut. Useemman päivän näitä viestejä olen järjestelmällisesti tavannut. ;)