Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

fundis

/ #14024 p:lle vastaus kysymykseen

21.05.2013 05:02

#13977: p - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Mooseksen laulu/virsi

5 Moos 31:19 ’’Ja nyt kirjoittakaa itsellenne tämä virsi. Opeta se israelilaisille ja pane se heidän suuhunsa, että tämä laulu olisi minulle todistajana israelilaisia vastaan.’’

-Herra ilmestyi Moosekselle ja kertoi tälle mitä kaikkea pahaa israelilaiset tulevat tekemään ja mitä kaikkea he tulevat kärsimään sen tähden ja ennenkaikkea miksi.

31:17 Sinä päivänä minun vihani syttyy sitä vastaan, ja minä hylkään heidät ja peitän kasvoni heiltä, niin että he joutuvat tuhon omiksi, ja suuret onnettomuudet ja ahdistukset kohtaavat sitä. Sinä päivänä se sanoo: 'Eivätkö nämä onnettomuudet ole kohdanneet minua sen tähden, ettei minun Jumalani ole minun keskelläni?'

5 Moos 31:26 ...lain kirja... =

hepr. sana cepher=1) book n m 2) missive, document, writing, book 2a) missive 2a1) letter (of instruction), written order, commission, request, written decree 2b) legal document, certificate of divorce, deed of purchase, indictment, sign 2c) book, scroll 2c1) book of prophecies 2c2) genealogical register 2c3) law-book 2c4) book (of poems) 2c5) book (of kings) 2c6) books of the canon, scripture 2c7) record book (of God) 2d) book-learning, writing 2d1) be able to read

=pitää sisällään ajatuksen siitä mitä kaikkea tämä Jumalan antama sana on israelilaisille:  Ensinnäkin se on profetia, enemmän kuin lain kirja (ei Jumala määrännyt israelilaisia kulkemaan harhaan, Hän vain tiesi näin tulevan käymään) ’avioeron kirjallinen todistus’ ,  Jumalan ’ansioluettelo’ , pitää sisällään saman sanoman, kuin profeettojen kirjoissa kerrotaan Israelin vaiheista ja lopuksi tuomion tulemisesta israelilaisille  ja myöhemmin heidän sortajilleen. Lopuksi ’’...toimittaa sovituksen  maallensa ja kansallensa. (32:43)

Tätä taustaa vasten ne ’sanat’, jotka Mooses ja Joosua yhdessä lausuivat ovat edelleen Israelin lohtu, Tooraahan he vieläkin tutkivat ja joka vuosi läpi lukevat. Näiden Jumalan sanojen varassa kansa jaksaa kulkea, vaikka vieläkin on ’peite’ silmillä, viimeisiin päiviin saakka.

Ne ’sanat’ ovat myös tuomioiden keskellä vääjäämätön todiste israelilaisille, että he ovat syyllisiä ja tienneet etukäteen, kuinka tulee käymään ja itse ansainneet rangaistuksensa. Siksikin ne ovat tärkeitä.

32:47 ’’Sillä ei ole se turha sana, joka ei koskisi teitä, vaan siinä on teidän elämänne; ja sen sanan varassa te elätte kauan siinä maassa, johon te menette Jordanin yli, ottamaan sen omaksenne."

Ennenkaikkea se on Jumalan sanaa! Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili. (Hebr 4:12,13)

Siitä toisesta aiheesta minulla on se ymmärrys, että aika hyvin se Pawsonin lausuma paikkansa pitää. Tarkastan ihan mielenkiinnosta kuinka 100% :nen se on :)  -Meillä oli tallennuksessa melkein kaikki hänen pitämänsä Raamatun opetuksen 'tunnit', mutta hävitimme ne sen jälkeen kun katselimme vanhemmalla iällä nauhoitettuja ohjelmia, joissa alkoi tuntua siltä, että hänen päämääränään olikin löytää jotakin raflaavaa uutta sanottava Raamatun sisällöistä. Yksi turha opetus tapahtui Espoon Tapiolassa, jossa hän parin päivän aikana puhui mm kuinka rakkaus -sana on harvinainen Raamatussa ja kuinka Jeesus ei oikeastaan rakastanut ihmisiä, vaan oli paremminkin kärsimätön heitä kohtaan ja Jumala ei ole rakkaus... ja Jeesus ei kolkuta ihmisen sydämen ovelle vaan seurakunnan ovelle...

Toivottavasti saat tästä jotain :)

Siunausta päivääsi!