Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #19333

22.08.2013 17:09

Seppä Högman sanoi Paavo Ruotsalaiselle: Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, Jeesuksen Kristuksen sisäinen tunteminen. Tämä tulee väistämättä mieleen luettuani Uusi Tie lehdestä 34/2013 Suomen Teologisen Instituutin tutkijan Timo Eskolan kolumnia lähetystyöstä. Tässä lyhennetty versio.

Kirkkojen maailmanneuvoston uusi lähetysasiakirja Together towards life julkaistiin vuosi sitten. Asiakirjan suomenkielinen versio Yhdessä kohti elämää on valmistumassa näinä aikoina ja se tulee vaikuttamaan kotimaiseen keskusteluun pitkän aikaa. Tätä silmällä pitäen k r i i t t i n e n teologinen arvio on välttämätön.

Asiakirja puhuu yhteiskunnallisista muutoksista ja voimaannuttamisesta. Sen mukaan lähetyksen tulee pyrkiä ihmisen sosiaaliseen vapauttamiseen. Asiakirjan viestinä on prosessiteologia. Sanahirviö tarkoittaa uutta "luonnollista teologiaa" eli käsitystä, jonka mukaan Raamattu ei kuulu lähetysteologiaan. Näkemys rakentuu Alfred N. Whiteheadin prosessifilosofian varaan. Hän kannatti kehkeytymisen ja prosessin ajatuksia, joissa olennaista on muutos ja joksikin tuleminen. Myös hänen käsityksensä jumaluudesta määräytyy tämän kautta: jumaluus on muuttuvaa ja kehkeytyvää, kuten maailma. Jumaluutta ja maailmaa ei voi erottaa toisistaan. (Siirryn myöh. kohtaan)

Teologinen ongelma on vaikea. Sosiaalisten epäkohtien poistaminen ei synnytä seurakuntaa. On syytä kysyä: Mitä auttaa ihmisten pelkkä sosiaalinen auttaminen, jos he yhteiskunnallisen vapauden löydettyään kuitenkin kuolemansa jälkeen joutuvat kirkon avustuksella kadotukseen? Lähetyksen avainkohta ja motivaatio mitataan sillä, uskotaanko kadotukseen ja pelastukseen. Voimaannuttamisen teologia ei enää näitä tunne. Lainaus päättyy.

Oma kommentti: Käsittääkseni Raamatun mukaan Jumala on ennemminkin muuttumaton vai miten sen vois ilmaista?. p. ynnä muut onko omaa näkemystä asiaan.