Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

apteekkilainen

/ #23 Turhaa panikointia

12.10.2013 07:12

Älkää pitäkö ihmisiä tyhminä! Lähtökohtaisesti seniorikansalaisetkin ovat ihan hyvin ajantasalla eresepteistään. Ne jotka eivät ole, eivät olleet paperisistakaan resepteistää koskaa selvillä. Ei ihmisiä tarvitse kaikessa aina holhota ylemmiltä tahoilta. Kun tietää että joku, esimerkiksi se insuliini, on itselle elintärkeä niin aikuisten ihmisten pitää oppia ihan itse huolehtimaan että lisää ei mennä hakemaan vasta kun viimeinen pisara viimeisestä paketista on pistetty. Jotain vastuuta pitää ihmisillä itselläänkin itsestään olla. Sen itselleen elintärkeän reseptin voimassaolon voi hyvin tarkistaa jo aiemmin ja huolehtia mahdollisesta uusinnasta siinä vaiheessa.

Unohtakaa tuo ainainen muutosvastarinta ja hypätkää rohkeasti virran mukaan. Suurimmat ongelmat e-resepteissä on tähän mennessä olleet lääkäreistä johtuvia, ei osta kirjoittaa e-reseptiä oikein, laitetaan tarpeellisia tietoja väärin kohtiin ja siksi ihmiset ei saa lääkkeitään. Muita ongelmia on ollut ihmisille mediasta toitotetut väärät käsitykset. Osa kuvittelee e-reseptin olevan ikuisesti voimassa, vaikka apteekissa kyllä joka kerta kerrotaan jäikö jäljelle vai pitääkö uusia ja vielä lyödään asiasta kirjallinenkin versio mukaan.

Seniorikansalaisiksi laskettavat ovan oman kokemukseni mukaan ennakkoluulottomimmin ja positiivisimmin lähteneet ereseptin käyttäjiksi. Yllättäen eniten nurisee se pykälää nuorempi ikäluokka, 35-55-vuotiaat.

En aio tätä allekirjoittaa. Missään muissakaan asioissa ei mystiset "tietoliikenteen kaatumisia" ei juurikaan tapahdu. Joskus on parin tunnin katkoja visaelectroneissa tms. Aika nopeasti ne kuitenkin selvitellään aina ja loppujen lopuksi niitä tapahtuu aika harvoin. Kukaan ei ehdi reseptilääkkeen saamattomuuteen kuolla parissa tunnissa, eikä edes päivässä (jos kuolisi, niin oma järki kai kertoo huolehtimaan asiosta aina parin viikon puskurilla epämääräisten tilanteiden varalta??!!!). Jos tila on niin kriittinen ja nopeasti lääkitystä vaativa, hoitopaikka on kyllä siellä päivystyksen puolella, ei yhden e-reseptin varassa.

Kukaan kansalainen ei tarvitse e-reseptiä varten kotonaan mitään tietoteknisiälaitteita, jos ei halua itse tietoja netistä tarkastella. Aina voi pyytää paperisen potilasohjeen lääkäriltä ja tuijotella sitä. Aina voi kävellä apteekkiin ja kysyä.