Lissee ytinvoimoo Suomeen

Muurame

/ #1

26.02.2008 20:02

Jaah. No onhan ydinvoimallakin hyvät ja huonot puolensa, mutta oletko ajatellut jatkon kannalta? Ydinpolttoaineena toimiva uraani ei ole auringosta peräisin oleva alkuaine. Se siis uhkaa pian loppua maapallolta. Tässä on eräs syy, miksi ydinvoimaa pitäisi vähentää. Vaikka se onkin puhdasta ja halpaa, uraanikaivokset vaativat suuria alueita pelkästään uraanin louhimiseen. Tämäkin on miinuspuoli. Myös radioaktiivisen jätteen loppusijoitus saattaa aiheuttaa ongelmia.

On myös olemassa muitakin energiamuotoja kuin nuo mainitsemasi. Mm. biomassa, aurinkovoima, biopolttoaineet, geoterminen energia (johon tuulivoima lasketaan, mutta esim. Islannissa lähes kaikki energia tuotetaan geotermisellä energialla. Täällä se tuotetaan mm. kuumilla geysirlähteiden avulla).

Myös on kehitteillä uusi, ydinvoiman kaltainen energiamuoto. Fuusiovoima. Tämä on ydinreaktion vastakohta. Ydinreaktiossa, eli fissiossa suuri atomi hajoitetaan, jolloin se luovuttaa energiaa. Fuusiossa taas kaksi pienempää yhdistetään, jolloin vapautuu energiaa. Tämä on lähes yhtä tehokas keino kuin ydinvoima, mutta todella paljon puhtaampi ja säästeliäämpi. Tässä voidaan käyttää yhdistettävänä aineena pelkkää vetyä. Tekniikka ei ole vielä tarpeeksi pitkällä viralliseen sähköntuottamiseen.

Enpä taida allekirjoittaa.