Paperiresepti on säilytettävä sähköisen reseptin ohella.

Eija Happonen

/ #184 Omia kokemuksia

23.10.2013 18:38

Asioin lääkärinä apteekissa. Kuulin sivusta kun seniorikansalaiselta kysyttiin, onko hänelle kerrottu että tämä on tämmöinen sähköinen resepti. Asiakas vastasi ei, ja farmaseutin aikaa meni siihen että hän selitti miten systeemi toimii. Omasta alastani: Olen psykiatri ja nuorisopsykiatri ja ennen kaikkea nuorisopsykoterapeutti. Minulla on pelkästään oma vastaanotto, vanhan ajan nokialainen (ei äly, oma riittää). Reseptejä en kirjoita edes viikoittain ja VerkkoPharmaca on toiminut - muutaman kerran olen joutunut turvautumaan vanhoihin paperiresepteihin. Näen e-reseptin hyvät puolet mutta olen huolissani niistä huonoista. Vuosi sitten Kelakaan ei tiennyt miten tämä vaikuttaa meihin. Muutama kuukausi sitten muistaakseni Mediuutisissa rauhoiteltiin ettei koske meitä. Nyt SLL rauhoittelee ettei koske meitä kuin jatkossa ehkä pikkasen... tarkoittaako se tuhansia vai kymmeniä tuhansia euroja vuodessa? Itse olen pyrkinyt pitämään hinnat sellaisina että nuoretkin voi käydä terapiassa Kelan tai sosiaaliturvan avulla. Uhkakuvana näen että että joudun hankkimaan omaan työhöni tarpeetttomia sovelluksia. Eli käytännössä menen konkkaan tai sitten joudun nostamaan käyntimaksuja niin paljon että joka tapauksessa joudun konkkaan. Ja epäilen suuresti pystyykö julkinen terveydenhuolto ottamaan vastaan ne akuutit asiat - meillä on jouston varaa - ja entä silloin kun on jotkut supistuskaudet menossa?