Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #25511 Re: Re: Re: Ilmiön vaikutukset yksilö- ja yhteiskuntatasolla

28.11.2013 23:04

#25498: - Re: Re: Ilmiön vaikutukset yksilö- ja yhteiskuntatasolla

En tietääkseni puhunut mitään vaimonhakkauksesta, mutta olen kyllä tietoinen, että ihmiset loukkaantuvat aina silloin, kun siihen kokevat sisäistä tarvetta, jos siihen löytävät mieleisensä syyn - vaikka sitten asioita umpimähkään lisäämällä ja yhdistelemällä.

Kuten sanoit, en tosiaan ollut tarkoittanut rinnastaa väkivaltaa ja homoutta. Se, että väkivalta on "vahingollista jollekin" ja että homous ei sitä ole, ei silti ole mikään kaatava tekijä kuvailemalleni ilmiöiden yksilötason ja yhteiskuntatason vaikutusten vertaamiselle - ellei sitten halua näin ajatella. Jos "väkivallan" tilalle asettaa jonkun vaikkapa suurta iloa ja hyötyä tuottavan ilmiön, päätynee tässä vaikutusten ketjussa ihan samaan lopputulokseen - vaikutukset ovat vain helpommin havaittavissa tuollaisen negatiivisen ääriesimerkin kautta.

"Näillä tiedoilla olisi lähtökohtaisesti rikollista myös lähteä kasvatukselliseen ristiretkeen, jota olet usein peräänkuuluttanut."

"Peräänkuuluttamallani kasvatuksellisella ristiretkellä" ei ole mitään tekemistä suoraan homouden kanssa, vaan käsittää pelkästään lasten kasvuolojen parantamisen yhteiskunnallisten tukitoimien, yleisen asennemuokkauksen ja KAIKKIEN tulevien vanhempien "kasvattamisen" (eli kouluttamisen) kautta. Toisaalta tästä olisi mahdollisena teoreettisena  mutta automaattisena sivutuotteena odotettavissa myös homouden selvä väheneminen, MIKÄLI homoksi tulemiseen vaikuttavat myös ympäristölliset ja kasvatukselliset tekijät.

Jos sen sijaan lastenkasvatukselliset kriteerit saavat jatkossakin olla mitä nyt ovat, ja siihen vielä lisätään yhteiskunnallisella tasolla entisestään vastuuttoman vapauden kuormaa, jokainen asioita omilla aivoillaan ajatteleva ihminen ymmärtää mihin se tulee johtamaan.

Mainitsemasi "tiedot", joihin "homouden muuttamisen mahdottomuuden" yhteydessä vetosit, olin jo aiemmin käsitellyt: pakottaminen ja kieltäminen ei ole omaehtoista muutoksen halua, ja se mitä "on todettu", on ollut juuri pakottamiseen ja ulkoiseen vaatimukseen perustuvaa puoskarointia, tai muuten taitamatonta mukahoitoa.

Uskon, että ihmisellä on vielä paljon opittavaa itsestään ja omista mahdollisuuksistaan vaikuttaa elämäänsä. Eihän monikaan meistä edes vielä tajua, että me itse olemme oman elämämme ohjaksissa, ja että voimme siksi jokainen vaikuttaa siihen, miten itse eri tilanteissa toimimme. Että voimme jättää tupakka-askin kauppaan, viinapullon ostamatta, herkkupullat syömättä, olla ylivelkaa ottamasta, tyhmiä päätöksiä tekemättä, pahat sanat sanomatta ja teot suorittamatta.

Elämämme ratkaisut ovat ihan omissa käsissämme suurimmassa osassa tilanteita, jotka ikinä kohtaamme. Jotkut tilanteet on kohdattava muiden maan tallaajien kanssa, ja heidän kanssaan on yhteisiä päätöksiä myös tehtävä. Tässä suurimmat vikatikit tuleekin usein tehtyä, sillä nämä asiat koskevat yleensä aina suuria joukkoja.

Jos emme osaa tehdä yksilötasollakaan hyviä ratkaisuja elämässämme, kuinka silloin voisimme osata sitä suuremmalla joukolla?

Kaikki alkaa siis siitä, että jokainen oppii ensin elämään itsensä kanssa, rakkaudella, järjellä ja ymmärryksen tuomalla viisaudella.