Suomen Rahapajan toiminta boikottiin

Kieli Poliisi

/ #50 Oikeinkirjoitus kunniaan

06.02.2014 22:33

Suosittelen, että Suomen Rahapaja Oy:lle - ja etenkin valtionvarainministerille - luovutettavan adressin kielenhuoltoon käytetään reilusti enemmän aikaa, muutenhan herrat vain naureskelevat sille. Nykyinen aloitus on lyhyydestään huolimatta sekava ja vaikeaselkoinen, eikä siinä ole edes kunnolla kerrottu syitä ja perusteluita adressille.

Asioista perillä olevat aloituksen kyllä ymmärtävät, mutta peruskeräilijälle se tuskin aukeaa täysin. Minä kaipaisin selvennystä ainakin seuraaviin asioihin:
- Mitä Suomen Rahapaja Oy nyt oikeastaan on tehnyt?
- Miten rahojen jakelu ja jälleenmyynti on ennen pääpiirteittäin toiminut?
- Mitä seurauksia tästä rahapajan toiminnasta saattaa olla?
- Mitä Suomen Rahapaja Oy:n toivotaan tekevän asialle?

Monet vähättelevät, ettei oikeinkirjoituksella ole mitään merkitystä. Kyllä sillä vaan on merkitystä. Periaatteessa aloituksessa puhutaan jopa ristiin. Hieman lyhennettynä: "Onko mielestäsi rahapajan yksinmyynti oikeutettua? Jos olet samaa mieltä ja vastustat Rahapajan toimintaa..." Kumpaa varten tämä adressi nyt allekirjoitetaankaan?

Aina kannattaa huomioida, että kaikki lukijat eivät ymmärrä tekstiä sillä tavalla kuin kirjoittaja on tarkoittanut. Voitteko olla varmoja, että adressin vastaanottajat ymmärtävät asian oikein? Kun oikeinkirjoitus ja tekstin sopiva jäsentely ovat kunnossa, ymmärtää lukija kirjoituksen selvästi suuremmalla todennäköisyydellä oikein.

Lisäksi väitän, että selkeämmin kirjoitettuun ja paremmin perusteltuun adressiin saataisiin enemmän allekirjoituksia.