Kuolemantuomio suomeen!

Kalle Laukkanen

/ #14

24.07.2008 21:59

Jussi Jaakkola, johdin päättelyni pitkälti siitä että murhaajia periaatteessa voisi pitää ikuisuuden vankilassa, jolloin ne aiheuttavat kustannuksia valtiolle... kuten esimerkiksi työttömät. Ainoa syy kuolemantuomioon olisi elinkautiseen tuomioon verrattuna kuluissa säästö (ja pelotevaikutus)... käsittääkseni kyse on siis siitä, että todetaan ettei yksilö ole yhteiskuntakelpoinen ja hänet tapetaan sen takia. Tästä syystä tosiaan voisi tappaa moniakin ihmisiä, jotka todetaan parantumiskelvottomiksi.. siis, pähkinänkuoressa, mielestäni tuomiolla tulisi olla jonkinlainen ennaltaehkäisevä pelotevaikutus (tosin tämän toimimisesta on eri mielipiteitä), mutta pääasiassa tuomion suuruuden tulisi perustua siihen, miten vakava rikos on, ja miten todennäköisesti tuomittu toistaa rikoksensa. Ongelmahan tässä on se arviointi, ei sitä voi kovin helposti päätellä kuka toistaa rikoksensa ja kuka ei.

Toivottavasti nyt pointtini tuli esille... kuolemantuomio on rahansäästöä, mutta rahaa voidaan säästää paljon enemmän hiukan laajentamalla tuomiota, mutta ilmeisesti ihmiset näkevät jotain eroa murhaajan ja muuten vain tuottamattoman yksilön välillä.

Olen valmis väittelemään tästä asiasta, antaa tulla vaan vastaväitettä.